دنده کرانویل چیست؟ خرید و قیمت دنده کرانویل پینیون

چرخ دنده اسپیرال ( کرانویل و پینیون)

کرانویل پینیون چیست؟ چرخ دنده پینیون چیست؟ قیمت چرخ دنده کرانویل چه قدر است؟ برای پاسخ به این سوالات با رها گیربکس همراه باشید. دیفرانسیل مجموعه ای از چرخ دنده ها است که هنگام انتقال نیرو از گیربکس به چرخ ها جهت جفت خودرو را نیز تغییر می دهد. در واقع، محور دیفرانسیل یا متحرک بخشی از پیشرانه در یک وسیله نقلیه است. دیفرانسیل گشتاور را از موتور الکتریکی و درایو از گیربکس به چرخ ها توزیع می کند و این نیرو را بین هر چرخ در صورت نیاز توزیع می کند. بنابراین، با کمک دیفرانسیل، قرقره ها با سرعت های مختلف اما با نیروی یکسان می چرخند. به طور دقیق تر، اجزای موجود در مسیر انتقال نیرو از موتور به چرخ ها به ترتیب شامل فلایویل، کلاچ، گیربکس، دیفرانسیل، ایمپالس و چرخ است. برای آشنایی با انواع گیربکس این مقاله را مطالعه کنید.

بنابراین حرکت چرخ ها بر روی محور محورها منتقل می شود و وظیفه اصلی دیفرانسیل این است که نیروی موتور را بر اساس نیاز چرخ ها بین چرخ ها تقسیم کند.چرخ دنده پینیون وچرخ دنده کرانویل دو دنده دیفرانسیل ضروری هستند که در برخی از ماموریت های خود نقش مهمی ایفا می کنند.

که روی محیط آن‌ها دندانه‌هایی با فاصله مساوی تشکیل می‌شود. این قطعات برای انتقال یا تغییر جهت نیرو بین دو محور به کار می‌روند. به این ترتیب که آن‌ها را در کنار یکدیگر قرار داده و با درگیر شدن دندانه‌های چرخ دنده‌های مجاور، که هر یک روی یک محور مجزا هستند، نیروی دو محور بین‌شان منتقل می‌شود. برای مشاهده و خرید دنده اسپیرال کلیک کنید.

پینیون چیست؟

پینیون شافت بین دیفرانسیل و گیربکس است و یک چرخ دنده مارپیچ در یک طرف دارد. این دنده هیپنوتیزم کننده به صورت عمودی به میل لنگ در دیفرانسیل و مش بندی متصل می شود. در واقع پینیون از طریق این اتصال جفت انتقال را به دیفرانسیل منتقل می کند. چرخ دنده های پینیون در خودرویی با دیفرانسیل عقب به فرمان متصل می شوند. این زوج از فرمان به دیفرانسیل منتقل می شود. پینیون معمولاً چدن خاکستری یا آلیاژ فواد است.

چرخ دنده کرانویل چیست؟

این قطعه یک چرخ دنده صفحه مارپیچ است که به شکل یک زنجیر با دندانه های موج دار است. گرانویل یک طرف ایستاده بود، یک طرف صاف. بنابراین به آن چرخ دنده نیز می گویند. کرانویل رابط بین پینیون و دیفرانسیل است و جفت دریافتی از پینیون را به دور آرام منتقل می کند. کرانویل به جعبه دیفرانسیل متصل بود و تنظیم اتصالات آن تفاوت زیادی در عملکرد آن ایجاد کرد. این ورق از آلیاژ فولاد کم کربن ساخته شده است. برای مشاهده و خرید چرخ دنده جناقی کلیک کنید.

دنده کرانویل و پینیون  در دیفرانسیل

قطعه ای از اجزای سیستم انتقال نیرو در خودرو به شمار می‌رود. دراصل این قسمت، آخرین عضو از این مجموعه است. و کارایی بالایی دارد. چراکه فقط یک انتقال‌دهنده ساده نیست و به خاطرویژگی که در آن قرار داده شده است. در سر پیچ‌ها نیز باید سرعت دوران هر چرخ را متناسب با دایره‌ای که در حال گردش آن است، تنظیم کند. اما درون این قطعه که خود متشکل از چندین قطعه است، ۲ عضو اثر و کارکرد بالایی دارند. به گونه ای که از بقیه نیز مهم ترهستند.

از با ارزش ترین قطعات موجود در دیفرانسیل، کرانویل و پینیون هستند. پینیون محوری است که به گاردان مرتبط هست. سر آن دارای دنده‌های مارپیچ مخروطی بوده و همان‌طور که از انتهایش، حرکت دروانی گاردان را دریافت می‌کند. از قسمت دنده مارپیچی خود نیز، این حرکت را به کرانویل انتقال می دهد.

دلیل استفاده از حالت دنده‌های مارپیچ دراین قطعه در عین مخروطی‌ بودن آنها، به این دلیل است .که درگیری در این دنده‌ها به خاطر حالت مارپیچی آنها و داشتن طول دنده بالاتر، بیشتر بوده و به همین خاطر برای انتقال نیروی زیاد و گشتاور بالایی که گاردان به آنها می‌رساند،

مناسب‌ترند که در عین افزایش گشتاور منتقل‌شده، کاهش صدای درگیری دنده‌ها را نیز به همراه خواهد داشت. این خصوصیات از ویژگی‌های دنده‌های مارپیچی و مخروطی است.

دنده کرانویل نیز چرخ دنده‌ای با دنده‌های مارپیچی و به شکل بشقاب است .

که با پینیون و دنده‌های دیفرانسیل گیربکس مشغول می‌شود .و نهایتا خروجی گشتاور از گیربکس به پلوس و چرخ را باعث می‌شود. نحوه‌ درگیری پینیون و کرانویل به صورت دورانی است. اما حرکت دورانی پینیون باید یک چرخش ۹۰ درجه‌ای منجر به حرکت چرخ‌ها شود. در خودروهای محور عقب پینیون با دریافت گردش گاردان، آن را به کرانویل منتقل می‌کند. برای خرید و استعلام قیمت دنده حلزونی کلیک کنید.

نحوه درگیری دنده پینیون و چرخ دنده کرانویل

درسامانه دیفرانسیل، دنده هیپنوئیدی پینیون با زاویه ۹۰ درجه روی کرانویل قرار می‌گیرد. محور پینیون حرکت دورانی را در بخش انتهایی خود از گیربکس گرفته در قسمت دنده مارپیچی این حرکت را به کرانویل منتقل می‌کند.

درگیری کرانویل و پینیون
درگیری کرانویل و پینیون

بدین سبب اساس کاکرد سیستم این دنده در واقع چرخش ۹۰ درجه ای مسیر گشتاور انتقالی مورد نیاز چرخ‌ها به سمت آن‌ها است.

این سیستم در واقع راندمان دیفرانسیل و گیربکس را بالا می‌برد. در این ارتباط هرچه تعداد دنده‌های کرانویل زیاد تر باشد. قدرت بیشتری انتقال یافته و هر چه کمتر باشد. سرعت گشتاور انتقالی افزایش می‌یابد.

دلیل استفاده از حالت دنده‌های مارپیچ در کرانویل و پینیون در شبیه مخروطی‌بودن آنها، به این خاطر است.

که درگیری در این دنده‌ها به خاطر حالت مارپیچی آنها و داشتن طول دنده بالاتر، بیشتر است. بنابراین در انتقال نیروی زیاد و گشتاور بالایی که به آنها می‌رسد. مناسب‌ترعمل می‌کنند. البته این ویژگی کاهش صدای درگیری دنده‌ها را نیز به همراه خواهد داشت.

اهمیت نسبت دوران دیفرانسیل‌

دنده کرانویل و پینیون

اما در این میان، نسبت تعداد دوران پینیون و کرانویل با هم یک عدد پر‌معنا را می‌سازد. که نقش مهمی در سرعتی‌بودن یا قدرتی‌بودن محور محرک خودرو دارد. برای سفارش ساخت گیربکس قدرتی کلیک کنید.
همچنین هنگام تعویض قطعات دیفرانسیل و یا تعویض یک دیفرانسیل در خودرو‌های آماده به دو‌دیفرانسیل، باید از این عدد  آشنابود.
برای مثال، گفته می‌شود. که دیفرانسیل یک خودرو از نوع ۴۶/۱۳ است. عدد ۴۶ به تعداد دوران پینیون وابسته است. و عدد ۱۳ نیز به تعداد دوران کرانویل مرتبط هست.
به این معناست که با هر ۴۶ بار چرخش پینیون، کرانویل نیز ۱۳ بار خواهد چرخید.
از آنجایی که پینیون یک محور است. و کرانویل یک چرخ دنده بزرگ، برای همین تعداد دوران پینیون چندین برابر کرانویل خواهد بود. با تقسیم عدد بزرگ‌تر به عدد کوچک‌تر، به عدد ۳.۵۴ می‌رسیم. حال اگر دیفرانسیل خودرو از نوع مثلا ۴۳/۱۳ باشد، یعنی نسبت دوران پینیون به کرانویل آن عدد ۳.۳ خواهد بود. که به معنی  شتابی‌تر بودن دیفرانسیل دومی نسبت به دیفرانسیل اولی است.

چرا که در دیفرانسیل اولی برای ۱۳ بار گردش کرانویل که برابر با تعداد گردش چرخ‌هاست، پینیون باید ۴۶ بار بچرخد اما در نوع دومی فقط نیاز است. تا پینیون تعداد دور کمتری یعنی ۴۳ بار بگردد. می‌توان با تغییر در اندازه پینیون یا کرانویل در خودرو‌های دیفرانسیل عقب، تا حدودی در سرعت نهایی، قدرت و شتاب‌گیری آنها تغییر ایجاد کرد. برای آگاهی بیشتر درمورد Spiral bever gear به این صفحه مراجعه کنید.

گیربکس کرانویل پینیون

گیربکس کرانویل پینیون کاربرد بسیار زیادی در صنعت دارد.  گیربکس‌های کرانویل پینیون در مواردی استفاده میشود که بخواهیم قدرت را انتقال دهیم یا قدرت یک نیروی محرکه ی دوار را تقسیم کنیم. این گیربکس اینگونه نام گذاری کردند به خاطر نام چرخدنده های استفاده شده در آن. در این جعبه دنده دو چرخدنده به نام‌های کرانویل و پینیون مورد استفاده قرار گرفته شده است. برای سفارش جعبه دنده مورد نظر خود میتوانید با شماره های مجموعه رها گیربکس تماس حاصل نمایید.

هر دوی این چرخدنده‌ها دارای شکل مخروطی هستند که از دندانه‌های ساده و یا مخروطی تشکیل شده اند. چرخ دنده های کرانویل و پینینون جوری قرار گرفته اند و دندانه های آن ها جوری با هم درگیر شده اند که محور این دو چرخدنده با یکدیگر معمولا زاویه ۹۰ درجه می‌سازد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع گیربکس صنعتی به صفحه آن مراجعه کنید.

گیربکس کرانویل پینیون چیست؟

گیربکس کرانویل اسامی متعددی دارد از جمله گیربکس بول هلیکال ، هلیکال اریب، شافت بغل، گیربکس هالو شافت (hollow shaft) و 90 درجه. این جعبه دنده ایجاد شده است از تعدادی چرخ دنده هلیکال و دو چرخ دنده که ویژگی  انتقال گشتاور در زاویه 90 درجه را ایجاد می کنند. برای منتقل کردن نیرو در محور های متنافر،متعامد و غیر متعامد نیاز به سیستم درگیری دنده ها در دو سطح مورب داریم که توسط چرخ دنده های مخروطی مارپیچ تامین می گردد. درگیر شدن پروفیل دنده های مخروطی به صورت همزمان بوده و عملکرد نرمی نسبت به دنده های مخروطی ساده دارند که در نتیجه باعث ایحاد گشتاورهای بالاتری بدون ضربه و صدا میشوند.. برای آشنایی و خرید گیربکس هلیکال به صفحه آن مراجعه کنید.

برای ساخت انواع گیربکس صنعتی با طراحی و تولید حرفه ای با متخصصین رها گیربکس در ارتباط باشید.

ویدئو طراحی کرانویل پینیون

مشخصات فنی گیربکس کرانویل

گیربکس‌های کرانویل پینیون در صنعت زمانی استفاده میشوند که بخواهیم در یک زاویه از پیش مشخص شده که معمولا 90 درجه است، نیرو را منتقل یا تقسیم کنیم. این نیرو یک نیروی محرکه دوار است. نام جعبه دنده کرانویل پینیون از نام چرخ دنده‌های بکار رفته در این جعبه دنده گرفته شده است. در جعبه دنده کرانویل

پینیون دو چرخ دنده به نام‌های کرانویل و پینیون مورد بکارگیری قرار گرفته شده است.

اگر نیاز مصرف کننده متفاوت باشد این زاویه 90 درجه می تواند کاهش یا افزایش پیدا کند.

گیربکس شافت بغل ساختاری شبیه به گیربکس شفت مستقیم دارد با این اختلاف که محور خروجی زاویه 90 درجه با محور ورودی دارد. برای مشاهده بغل گیربکس کلیک کنید.

نسبت تبدیل جعبه دنده کرانویل پینیون پایین می باشد و عمدتا به صورت یک مرحله ای ساخته می شود. نسبت انتقال این نوع از گیربکس بین 1:1 تا 1:5 است.

 انواع گیربکس کرانویل پینیون چیست؟

  • کرانویل پینیون
  • پینیون صفر
  • کرانویل مارپیچ
  • پینیون مستقیم

کرانویل پینیون هیپویید

کرانویل پینیون هیپوئید دندانه‌های مارپیچ و خمیده دارد که باعث می‌شوند تماس دندانه‌های دو چرخ دنده به آهستگی اتفاق افتد.

گیربکس کرانویل پینیون

پینیون صفر

کرانویل پینیون صفر همانند مدل مارپیچ است ولی چرخ دنده های آن به صورت هیپربولیک بوده و مخروطی شکل نیستند. این مدل می‌تواند  بلندتر یا پایین‌ تر از مرکز کرانویل حرکت کند و آزادی عمل بیشتری داشته باشد، بنابراین قطر موثر پینیون بزرگتر خواهد بود، عمر  بیشتر  و درگیری نرم تر دندانه‌ها در نهایت باعث لقی کمتر میشود. اگر سطح آجدار به موازات محور چرخش ساخته شود، این پیکربندی شبیه یک گیربکس حلزونی خواهد بود. از گیربکس‌های هیپوئیدی بطور گسترده در محورهای عقب خودرو استفاده می‌شود.

کرانویل پینیون مستقیم

کرانویل پینیون مستقیم دارای چرخ دنده با دندانه‌های خمیده است. چرخ دنده‌ها را می‌توان به‌عنوان ترکیبی از چرخ دنده‌های جعبه دنده های آسان و جعبه دنده های مارپیچ در نظر گرفت. برای مشاهده قیمت گیربکس خورشیدی بر روی لینک کلیک کیند.

مزایا گیربکس کرانویل پینیون چیست؟

  • تحمل فشار بالا
  • دارای شافت ورودی و خروجی بصورت هالو شافت، شرینک دیسک و مانتینگ شافت
  • دوام بالا
  • بدون توجه خاص به عملیات حرارتی
  • ابعاد کوچک نسبت به توان بالا
  • دارای چرخ دنده هلیکالی
  • انتقال گشتاور در زاویه 90 درجه
  • وزن سبک نسبت به ساخت انواع گیربکس صنعتی
  • بی صدا
  • کم اصطحلاک
  • راندمان نسبتا بالا
  • ایجاد گشتاور بالا
  • مهمترین مزیت جعبه دنده کرانویل پینیون نسبت به گیربکس‌های حلزونی از نگاه انتقال زاویه مناسب، میزان  استفاده آن است. گیربکس‌های حلزونی معمولاً فقط در حدود 50-80٪ کارآمد هستند. بنابراین 20-50٪ قدرت از طریق انتقال زاویه مناسب از بین می‌رود. با این وجود، جعبه دنده کرانول پینیون، می‌توانند تا 98٪  مفید باشند و تنها با از دست دادن قدرت کمی‌ گشتاور را از ورودی به خروجی منتقل می‌کنند.
  • این گیربکس امکان تغییر زاویه کار را فراهم می‌آورد.
  • اختلاف در تعداد دندانه‌ها (متعاقبا قطر موثر) در هر پینیون باعث تغییر مزیت مکانیکی می‌شود. با افزایش یا کاهش نسبت دندانه‌ها بین پینیون‌های متحرک و محرک محتمل است نسبت دوران بین این دو تغییر کند، به این معنی که سرعت دوران خروجی و گشتاور پینیون را می‌توان تغییر داد، با افزایش سرعت، گشتاور کاهش می‌یابد، یا اینکه
  • سرعت کاهش می‌یابد و گشتاور افزایش می‌یابد.
گیبرکس کرانویل

نسبت کرانویل و پینیون

کرانویل و پینیون دو عوض اصلی و پرکاربرد ترین اعضای یک گیربکس هستند. درون دیفرانسیل که خود متشکل از چندین قطعه است، 2 عضو اثر و کارکرد بالایی دارند به نحوی که از بقیه نیز شناخته‌شده‌تر هستند؛ یعنی کرانویل و پینیون. از با اهمیت ترین قطعات موجود در دیفرانسیل، کرانویل و پینیون هستند. پینیون محوری است که به گاردان ارتباط دارد، سر آن دارای دنده‌های مارپیچ مخروطی بوده و همان‌طور که از انتهایش، حرکت دورانی گاردان را دریافت می‌کند، از قسمت دنده مارپیچی خود نیز، این حرکت را به کرانویل منتقل می‌کند.

درگیری در این دنده ها به خاطر حالیت مارپیچی و داشتن طول دنده بالاتر بیشتر است برای همین انتقال نیرو زیادتر و گشتاور بالایی دارد. همچنین باعث میشود که افت صدای زیادی داشته باشد. که از محاسن مارپیچی و مخروطی بودن آن است.

کرانویل پینیون سرعتی

کرانویل پینیون سرعتی را زمانی در جعبه دنده خواهیم داشت که نسبت تعداد دوران پینیون و کرانویل با هم باعث سرعتی شدن گیربکس شوند. این نسب میتواند سرعتی بودن یا قدرتی بودن گیربکس را مشخص نمایید.

کاربردهای جعبه دنده کرانویل

گیربکس‌های کرانویل پینیون دارای کاربردهای متنوعی از جمله لوکوموتیو، تجهیزات دریایی، اتومبیل، چاپخانه و پرینتر، برج خنک کننده، نیروگاه‌ها، کارخانه‌های فولاد، دستگاه‌های بازرسی مسیر ریلی و غیره است. گیربکس‌های کرانویل پینیون به‌اختصاص در کاربردهایی که در آن‌ها نیاز به چرخاندن محور دوران به یک گوشه (۹۰ درجه) باشد،

یا مواقعی که تعدادی دستگاه توسط یک موتور تحریک می‌شوند مناسب است، که این نوع ویژگی غالباً در خطوط اتوماسیون و خطوط تولید کارخانه‌ها یافت می‌شود. مدل هایی از کاربردهای گوناگون این نوع از جعبه دنده در ادامه آورده شده است:

کاربردهای گیربکس‌های کرانویل پینیون در خطوط تولید کارخانه‌ها

یک سری غلتک‌های متحرک در خط تولید خودرو، هر غلتک در زاویه 90 درجه به شافت اصلی محرک تحریک می‌شوند. همه از یک موتور و از طریق گیربکس‌های کرانویل پینیون به شافت اصلی محرک متصل می‌شود.

سیستم‌های جک پیچی یکی دیگر از مصرف هایی است .که استفاده از جعبه دنده کرانویل پینیون در آن‌ها ایده‌آل می‌باشد .و به‌همین دلیل گیربکس‌های کرانویل پینیون به راحتی در سبد محصولات Power Jacks قرار می‌گیرد. گیربکس‌های کرانویل پینیون به Power Jacks اجازه می‌دهند. تا قدرت را از یک موتور از طریق شافت‌های درایو بین جک‌های چند پیچ پخش کند. برای آشنایی با موتور القایی سه فاز بر روی لینک کلیک کنید.

گیربکس‌های کرانویل پینیون در درایو‌های دیفرانسیل استفاده می‌شوند که می‌توانند گشتاور را به دو محور در حال دوران با سرعت‌های گوناگون انتقال دهند، مانند دنده‌های اتومبیل در حال حرکت.

جعبه دنده کرانویل پینیون به عنوان مکانیسم اصلی دریل دستی استفاده می‌شوند. از آنجا که دسته مته در جهت عمودی دوران دارد. خروجی جعبه دنده جهت دوران چاک را به محور افقی تغییر می‌دهد. رها گیربکس تولید کننده انواع دنده پمپ دستگاه بستنی است. برای آشنایی با این محصول به صفحه آن رجوع کنید.

گیربکس‌های کرانویل پینیون در دریل دستی از مزیت افزایش سرعت دوران چاک برخوردار هستند. و این امر باعث می‌شود که بتوانید طیف وسیعی از مواد را سوراخ کنند.

گیربکس‌های کرانویل پینیون مارپیچ از اجزای مهم در سیستم‌های محرکه بالگردها هستند. این اجزاء برای کار در سرعت‌های زیاد، بارهای زیاد و برای زمانی که دوره تناوب اعمال بار زیاد باشد مورد نیاز هستند. در این کاربرد، از چرخ دنده‌های مارپیچ برای هدایت حرکت از موتور توربین گازی افقی به روتور عمودی استفاده می‌شود.

چرخ دنده کرانویل

اجزای تشکیل دهنده کرانویل پینیون

چرخ دنده اصلی ترین جزء گیربکس است که به شکل ساده ، مارپیچ می باشد

محور ورودی و خروجی (Shaft)

میله ای فولادی میباشد که چرخ دنده ها روی آن نصب می شوند.

پوسته (Shell)

محفظه ای است که جنس آن معمولا از چدن ریخته گری استفاده می شود. پوسته چرخ دنده ها و سایر قطعات گیربکس را در خود جا میدهد و از آنها محافظت می کند.

کاسه نمد (Seal)

برای نشت روغن داخل پوسته به بیرون و همچنین ورود عوامل محیطی مثل گرد و غبار به داخل پوسته استفاده می شود.

یاتاقان (Bearing)

برای خنثی کردن بار شعاعی و محوری که به شفت وارد میشود مورد استفاده قرار می گیرد. معمولا یاتان های جعبه دنده آویز از نوع غلتشی می باشد.

درپوش کنترل روغن و بازبینی این دریچه برای کنترل و بازبینی شرایط روغن و قطعات داخل پوسته گیربکس استفاده می شود.

کرومبیل چیست؟

کرومبیل همان کرانویل است که در زبان فارسی به این شکل توسط برخی افراد تلفظ میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *