

گیربکس حلزونی یکی از بهترین ترین کاهنده های سرعت و افزایش قدرت است. gearbox حلزونی آلودگی صوتی کمی ایجاد می کند و از نظر اندازه نیز کوچک است. همچنین راندمان کاری بالایی دارد که باعث شده است بسیار مورد استفاده قرار گیرد. این gearbox دو نوع چرخ دنده ساده و ماردون دارد. دلیل پایین بودن صدا و راندمان کاری این gearbox استفاده از چرخ دنده های برنجی و فولادی است. رها گیربکس تولید کننده انواع gearbox های حلزونی با بهترین کیفیت میباشد. میتوانید از تلفن های مندرج در سایت برای ارتباط و مشاوره رایگان استفاده نمایید.
در این مقاله توضیح خواهیم داد که گیربکس حلزونی چیست؟ اجزاء تشکل دهنده آن چیست؟ انواع gearbox حلزونی چیست؟ و همچنین توضیح خواهیم داد که کاربرد Spiral gear box چیست و قدرت آن چه قدر است همچنین توضیحی درمورد گیربکس حلزونی چینی خواهیم داد. پس با رها گیربکس همراه باشید.
گیربکس حلزونی دارای ۲ دنده است یکی قسمت مارپیچ که از جنس فولاد و قسمت دنده که از جنس برنز ساخته شده است. اسم دیگر gearbox حلزونی ۹۰ درجه است به خاطر اینکه زاویه خروجی آن به صورت ۹۰ درجه می باشد. این نوع گیربکس ها بسیار نرم کار می کنند و کاربردهای متفاوت و متنوعی دارند. این گیربکس پیچشی از یک ماردون و یک چرخ دنده درگیر تشکیل شده است. ساختار چرخ دنده gearbox های حلزونی مانند چرخ دنده های سوزنی (spur) می باشد.
گیربکس حلزونی در برابر لرزش و تکان های دستگاه مقاومت بالایی دارد به این دلیل که جنس بدنه آن از چدن یا آلومینیوم می باشد. این مدل از یک هاب کروی، شافت و بلبرینگ تشکیل شده است و امکان اتصال مستقیم شفت به الکتروموتور وجود دارد.
گیربکس مکعبی به عنوان ارزان ترین و پرکاربردترین نوع از انواع gearbox ها در دستگاه ها و ماشین آلات صنعتی سبک کاربرد دارد. وظیفه انتقال نیرو توسط دو چرخ دنده انجام می پذیرد. موتور الکتروگیربکس حلزونی در واقع گیربکس کوپله شده با موتور می باشد که بنا به درخواست مشتری با الکتروموتور مورد نیاز ارائه خواهد شد. برای مطالعه بیشتر درمورد انواع گیربکس صنعتی میتوانید به مقاله آن رجوع کنید.
تغییر ۹۰ درجه ای زاویه خروجی توسط دنده ماردون فولادی بوده که با دنده خروجی برنجی در تماس است و این کار را با کاهش دورانجام میدهد. این خاصیت باعث شده برای میکسرهای کوچک یکی از بهترین انتخاب های مهندسان باشد. دنده gearbox حلزونی از ترکیب آلیاژ فسفر و برنز ساخته شده که موجب ایجاد سختی، استحکام و مقاومت درمقابل سایش می گردد. با این روش عمر دنده فداشوند(دنده برنجی) بیشتر خواهد شد. جنس ماردون فولادی که در ورودی گیربکس حلزونی قراردارد و از یک سمت به نیروی محرکه که معمولا الکتروموتور است وصل می باشد از آلیاژ فولاد سخت کاری شده، ساخته شده که جهت کاهش صدا سنگ خورده است. در قسمت بیرونی آن دو نوع پوسته جهت نگهداری دنده ها داریم که در اکثر موارد از پوسته آلومینیوم استفاده می شود. از پوسته چدنی برای مواردی استفاده میشود که بیشتر از ۵۰۰ نیوتن گشتاور را تحمل می کنند. حداکثر گشتاور قابل تحمل در گیربکس حلزونی ۴۰۰۰ نیوتن متر است.
در gearbox حلزونی، زاویه بین دنده های برنجی و فولادی به گونه ای است که در نسبت تبدیل ۱:۳۰ به بالا امکان حرکت خروجی گیربکس بدون حرکت دادن ورودی گیربکس میسر نمی باشد، که این قابلیت عدم برگشت پذیری نامیده می شود. این ویژگی امکان استفاده از این نوع گیربکس را در بالابرهای آسانسورو بخش هایی از صنعت که عدم برگشت پذیری یک مزیت به حساب می آید را فراهم کرده است.
انواع گیربکس های حلزونی از سه مدل چرخ دنده استفاده میکنند. اولین مدل چرخ دنده ها، بدون گلوگاه یا شیار،می باشند. دومین مدل از چرخ دنده ها، دارای یک گلوگاه یا شیار می باشد. سومین حالت از آن نیز چرخ دنده های دارای ۲ گلوگاه یا شیار می باشند که می توانند بیشترین مقدار بار و ضریب تبدیل را ارائه دهند. گیربکس های حلزونی ساعت شنی که دارای یک یا چند دندانه می باشند دارای ساختار خاصی می باشند. میتوانید مقاله مربتط با spiral gearbox را نیز مطالعه کنید.
گیربکس های حلزونی به صورت عمده به دو دسته تقسیم می شوند:
در این نوع گیربکس ها انتقال حرکت به وسیله یک جفت شافت و چرخ دنده حلزونی صورت می گیرد.
نمونه ای از گیربکس های هستند که دارای یک جعبه تقلیل اولیه و یک جفت چرخ دنده مارپیچ هستند.
دو نوع گیربکس حلزونی داریم یکی ۲ دنده با راندمان ۰٫۷ و دیگری ۴ دنده با راندمان ۰٫۸۵ که مدل ۲ دنده آن توسط ایران ، چین و ایتالیا ساخته میشود. مدل ۴ دنده نیز معمولا توسط آلمان ساخته میشود. در مدل ۴ دنده گیربکس ۲ دنده اول آن از نوع هلیکال و جنس فولاد آبکاری شده میباشد و جنس دنده حلزون (ماردون) و چرخ حلزون از فسفر برنز است.
گیربکس حلزونی چینی دارای دو جز مهم می باشد، که این اجزا نسبت به گیربکس های معمولی بسیار کوچکتر می باشند. گیربکس های حلزونی چینی دارای یک استارت، متناسب با هر چرخش ۳۶۰ درجه ای ماردون، یک دندانه بر روی چرخ دنده پیشروی می کنند. با توجه به این موضوع ضریب تبدیل این گیربکس ها به شکل تعداد دندانه های چرخ دنده:۱ می باشد.
گیربکس های حلزونی چینی مورد استفاده در خودروها می باشند. چرخش چرخ دنده های مارپیچ موجب باز چرخش توپ های بلبرینگ ها شده و این موضوع موجب کاهش نیروهای اصطکاکی می شود.
گیربکس های حلزونی در دستگاه پرس، انتقال مواد، نورد فلزات، تجهیزات معدنی، اره های برقی و تجهیزات هدایت کننده مورد استفاده قرار می گیرند.سایز کوچک و خاصیت بازگشت ناپذیری باعث شده تا این نوع gearbox ها در بالابر استفاده شود.
در کشتی های بادبانی از این gearbox برای کنترل جهت حرکت کشتی استفاده می شود. با استفاده از گیربکس های حلزونی تغییر جهت بادبان ها بسیار ساده است. وظیفه کنترل دیفرانسیل خودرو نیز بر عهده این نوع گیربکس است. حتی برای کوک کردن سازی مثل گیتار هم مورد استفاده قرار میگیرد.