تاریخچه ساخت گیربکس های صنعتی

تاریخچه گیربکس

تاریخچه ساخت گیربکس از آنجایی شکل گرفت که نیاز به ماشینی حاوی یک منبع نیرو و یک سیستم انتقال وجود داشت. لغت‌نامهٔ مریام وبستر انتقال را به این صورت توضیح می‌نماید: مجموعه‌ای از قطعاتی که شامل دنده‌های تغییر سرعت و میل‌کاردان‌هایی است که توسط آن‌ها توان را از موتور به یک محور تحت بار منتقل می‌شود. انتقال بیشتربه گیربکس که از دنده‌ها و سلسله‌ای از دنده‌ها برای فراهم‌آوری تبدیل سرعت و دور موتور از یک منبع چرخان به دستگاهی دیگر استفاده می‌کند اشاره دارد. برای آشنایی و سفارش گیربکس صنعتی به صفحه آن مراجعه کنید یا با تلفن های مجموعه ارتباط برقرار نمایید.

تاریخچه ساخت گیربکس

در سال ۱۹۳۹ که گیربکس های تمام اتوماتیک ( Automatic Transmission) شناسایی شدند. در بسیاری از اتومبیل های مسافرتی به لوازم اختیاری یا استاندارد تبدیل شده است.در صورت داشتن گیربکس اتوماتیک راننده فقط با پدال گاز و ترمز سر و کار دارد و این امر باعث افزایش راحتی رانندگان می شود. برای سفارش ساخت گیربکس صنعتی با ما در تماس باشید.

در سال ۱۹۳۷ شرکت جنرال موتورز شروع به ارائه جعبه‌دنده‌های نیمه خودکار کرد که آن را “جعبه دنده خودکار ایمنی” یا AST نامید. در اینسامانه انتقال قدرت از کلاچ اصطکاکی استفاده می‌شد. و همچنین چهار دنده رو به جلو از مجموعه چرخ‌دنده سیاره‌ای جنرال موتورز در آن تعبیه شده بود. کادیلاک (Cadillac) و الدزموبیل (Oldsmobile) در اواخر دهه ۳۰ میلادی از جعبه دنده ATS استفاده می‌کردند، البته بیوک (Buick) نیز برای مدت کوتاهی از جعبه دنده ATS بهره برد. عمر جعبه‌دنده‌ی ATS بسیار کوتاه بود و خریداران این خودروها اصلاً معتقد نبودند که با وجود این جعبه دنده وضعیت رانندگی بهتر و لذت بخش ‎تر خواهد شد. برای اطلاعات بیشتر درمورد تاریخچه ساخت گیربکس با رهاگیربکس همراه باشید.

تاریخچه ساخت گیربکس های صنعتی

تاریخچه جعبه دنده

در سال ۱۹۴۱ جعبه دنده با قیمت ۵۷ دلار یکی ازویژگی آپشن‌‏های محبوب خودروها برای خریداران بود چون با این گیربکس دیگر کسی برای اینکه تعویض دنده داشته باشد از کلاچ استفاده نمی کردند. تفاوتی که با جعبه دنده های امروزی داشت این بود که حالت پارک در این جعبه دنده وجود نداشت. در واقع حالت پارک آن به این صورت بود که اگر راننده گیربکس را در دنده عقب قرار می داد و بعد از آن موتور را خاموش می کرد حالت پارک اتفاق می افتاد و دیگر خودرو حرکت نمی کرد. این سیستم انتقال قدرت بسیار موفق عمل کرد و به صورت انبوه و تجاری تولید شد.

تاریخچه ساخت گیربکس های صنعتی

گیربکس های دستی چگونه پدید آمد؟

گیربکس های دستی، درکل سه دسته هستند: ۴دنده، ۵ دنده و ۶ دنده تقسیم می‌شوند. جعبه دنده های ۴ دنده دستی قبلا در خودروی های دهه ۱۹۵۰ تا ۱۹۷۰ میلادی استفاده می شدند و در حال  اکنون در صنعت خودروسازی، عملأ  ازبین رفته شده‌ هستند. چعبه دنده های ۵ و ۶ دنده دستی، در حال حاضر بیشترین استفاده را در میان اتومبیل های استاندارد دارای گیربکس دستی، توانگرهستند.در خودروهای قدیمی‌تر، دسته‌دنده گاهی روی ستون فرمان قرار داشت، ولی در خودروهای امروزی، دسته‌دنده روی کنسول وسط آماده سازی شده‌است.

گیربکس اتوماتیک

اسکار اچ بانکر متولد آساتور سارافیان است. او در تاریخ 31 مه 1895 متولد و در ژانویه 1979 فوت کرد. او مخترع ارمنی آمریکایی گیربکس اتوماتیک بود. برخی او را “پدر گیربکس اتوماتیک” می‌دانند. وی به عنوان مخترع اولین گیربکس اتوماتیک شهرت دارد.

بدانید، شخصی بنام آلفرد هورنر مونرو از کانادا، 14 سال قبل از بانکر، یک جعبه دنده اتوماتیک را ثبت اختراع کرد.آلفرد هورنر مونرو یک مهندس بخار بود .که گیربکس اتوماتیک را با بهره جویی از فشار هوا و بدون مایع هیدرولیک، طراحی کرد. اما این طرح فاقد توان لازم بود و هرگز به فروش تجاری نرسید. به همین دلیل عده ای او را اولین مخترع گیربکس اتوماتیک نمی‌دانند.بعدها در دهه 1930، جنرال موتورز اولین گیربکس اتوماتیک مایع هیدرولیک را تولید کرد که در سال 1940 به عنوان “Hydra Matic” معرفی شد.

Hydra Matic یکی از بهترین ابتکارهای تاریخ برای صنعت خودرو سازی بود. اگرچه این اولین گیربکس اتوماتیک نبود، اما اولین پیروزی تجاری بود. که باعث پیشرفت در سامانه انتقال قدرت اتوماتیک شد.

تاریخچه ساخت گیربکس های صنعتی

اولین گیربکس هیدرولیکی چه بود؟

اولین گیربکس هیدرولیکی که دارای مبدل گشتاور Dynaflow بود توسط شرکت بیوک در سال 1948 معرفی شد. Dynaflow با ضرب گشتاور و قدرت مبدل گشتاور، به صورت 2 سرعته بود. که برای زمان خود بسیار  پرقدرت وکارآ بود.

Packard جعبه دنده 2 سرعته کاملاً اتوماتیک اولتراماتیک را در سال 1949 طراحی کرد. در سال 1950، به گیربکس اتوماتیک General Motor Power Glide،

لقب پادشاه تپه را دادند. Power Glide هنوز هم در خودرو‌های اتومبیلرانی با سوخت بالا به عنوان پادشاه گیربکس اتوماتیک برای مسابقات استفاده می‌شود.

گیربکس 3 سرعته

بورگ وارنر اولین گیربکس اتوماتیک را با 3 سرعت و استفاده از مبدل گشتاور قفل شونده  شناسایی کرد. در اواسط دهه 1950 ، تقریباً همه شرکت های بزرگ خودروسازی از جمله بنتلی ، لینکلن ، فورد و استدیباکر گیربکس هیدرولیک 3 سرعته اتوماتیک را از جنرال موتورز خریداری کردند. استفاده از روغن اسپرم نهنگ برای روانکاری AT در حدود 1960 متوقف شد.

گیربکس Overdrive

گیربکس Overdrive در اواخر دهه 1970 (4 سرعته AT با مبدل قفل) معرفی شد. به سبب نسبت دنده های بالاتر در بزرگراه نسبت به مدل های قبلی مصرف سوخت بیشتری داشت. بحران های انرژی در دهه 1970 به معنی تغییرات بزرگ بود. تا سال 1990 ،گیربکس 4 سرعته اتوماتیک تقریباً همه جا حاضر بود و در 15 سال گذشته ، جداگانه از کنترل الکترونیکی ، تغییرات کمی را شاهد بود.

تعداد دنده‌های درون گیربکس

در تاریخ۸۰ میلادی اغلب خودروها به گیربکس اتوماتیک چهار دنده (سه دنده‌ی رو به جلو و یک دنده‌ برای حرکت رو به عقب) تجهیزشده بودند. این در حالی است که بیشتر خودروهای تازه حداقل دارای ۵ یا ۶ دنده برای انتقال قدرت هستند. در اواسط سال ۲۰۰۰ میلادی خودروسازان گیربکس‌های ۷ و ۸ سرعته .و در برخی موارد ۹ سرعته را نیز به مشتریان خود توصیه می‌دادند. اخیرا نیز تعدادی از خودروسازان از برنامه‌ی خود برای تولید نمونه‌های ۱۰ سرعته در آینده‌ی نزدیک پرده برداشتند.

گیربکس‌هایی که به صورت الکترونیکی نظارت می‌شوند. دارای ویژگی هایزیادی هستند. این گیربکس‌ها به واسطه‌ی چیپست. رایانه‌ای که در خود دارند در کسری از ثانیه هزاران داده اطلاعاتی راگردآوری و پردازش می‌کنند. جعبه دنده‌هایی که به صورت الکترونیکی کنترل می‌شوند. برای تعویض فوق العاده دقیق دنده‌ها بسیار کارآمد هستند. آن‌ها می‌توانند با توجه به شروط محیطی و جاده‌ای عملیات تعویض را انجام دهند. به طور مثال، هنگامی که راننده‌ای در جاده‌ی کوهستانی در حال حرکت است ت.عدادی از کنترلرهای جعبه‌دنده‌ی خودکار با معکوس کشیدن دنده در سرپایینی سرعت خودرو را کاملاً کنترل می‌کنند.

بیشتر خودروهای امروزی دارای جعبه‌دنده‌ی خودکار (گیربکس اتوماتیک) هستند. و به لطف پیشرفت الگوریتم‌های تعویض دنده، این بخش از خودرو با تعویض حرفه‌ای و به موقع دنده‌ها رانندگی نرم و راحتی را به ارمغان می‌آورد. البته هنوز جعبه‌دنده‌های دستی طرفداران خاص خود را دارد .ولی ابیشتر رانندگان امروزی از خودروهایی استفاده می‌کنند. که دارای جعبه دنده خودکار است.

گیربکس های امروزه

در سال 2017 ، ما  آغازین گیربکس  10 سرعته اتوماتیک را دریافت کردیم. یک سرمایه گذاری مشترک بین فورد و GM بود. و نخستین بار در F-150 و Camaro ZL1 مورد استفاده قرار گرفت. و قبل از اینکه بپرسید ، فورد و هوندا 11 گیربکس سرعت را کتابت کرده اند.

برای اطلاعاتی از قبیل تاریخچه ساخت گیربکس ،گیربکس خورشیدی،گیربکس هلیکال وگیربکس خورشیدی میتوانید به مقاله های  دیگررهاگیربکس مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *