گیربکس شافت مستقیم

گیربکس شافت مستقیم یک نوع گیربکس صنعتی است که محورهای ورودی و خروجی آن در یک راستا قرار دارند. این جعبه دنده از دنده‌های هلیکال (مارپیچ) تشکیل شده است که نویز و ارتعاش کمتری دارند و بازدهی بالاتری نسبت به دنده‌های معمولی دارند. این جعبه دنده می تواند نسبت دنده ای را تغییر دهد و گشتاور و سرعت خروجی را تنظیم کند.

اجزای گیربکس شافت مستقیم

اجزای اصلی گیربکس شافت مستقیم عبارتند از:

  • بلبرینگ ها: قسمتی از گیربکس که شافت ها را در محل خود نگه می دارند و از اصطکاک و سایش کاسته می شوند.
اجزا گیربکس شافت مستقیم

نحوه کار جعبه دنده صنعتی شافت مستقیم

نحوه کار به این صورت است که شافت ورودی گشتاور و سرعت ورودی را از موتور یا منبع قدرت دریافت می کند و آن را به دنده های هلیکال منتقل می کند. دنده های هلیکال با یکدیگر در تماس هستند و با توجه به نسبت دنده ای که دارند، گشتاور و سرعت را تغییر می دهند. سپس شافت خروجی گشتاور و سرعت خروجی را از دنده های هلیکال دریافت می کند و آن را به بار یا ماشین منتقل می کند.

انواع گیربکس صنعتی شافت مستقیم

پایه دار

گیربکس شافت مستقیم پایه دار یا گیربکس هلیکال پایه دار، یک نوع جعبه دنده است که دارای پایه هایی است که بر روی یک سطح صاف و محکم نصب می شود. این نوع گیربکس معمولا برای کاربردهایی که نیاز به تحمل بارهای سنگین و گشتاورهای بالا دارند، استفاده می شود. مزیت این نوع جعبه دنده این است که دارای ثبات و مقاومت بالایی است و می تواند از تغییر شکل و ارتعاش جلوگیری کند.

فلنج دار

گیربکس شافت مستقیم فلنج دار یا گیربکس هلیکال فلنج دار، یک نوع جعبه دنده است که دارای فلنج هایی است که به موتور یا بار متصل می شود. این نوع جعبه دنده معمولا برای کاربردهایی که نیاز به تنظیم دقیق و هماهنگی بالایی بین موتور و بار دارند، استفاده می شود. مزیت این نوع گیربکس این است که دارای انعطاف پذیری و قابلیت نصب آسانی است و می تواند از اتلاف انرژی و سایش کاسته شود.

مرکب

گیربکس شافت مستقیم مرکب یا جعبه دنده هلیکال مرکب، یک نوع دیگر است که دارای چندین مرحله دنده گذاری است. این نوع گیربکس معمولا برای کاربردهایی که نیاز به نسبت دنده ای بسیار بالا یا بسیار پایین دارند، استفاده می شود. مزیت این نوع جعبه دنده این است که دارای بازدهی و دقت بالایی است و می تواند گشتاور و سرعت را به میزان زیادی تغییر دهد.

گیربکس شافت مستقیم

مزایا و معایب گیربکس شافت مستقیم

مزایای گیربکس شافت مستقیم

بعضی از مزایا عبارتند از:

  • کاهش نویز و ارتعاش: دنده های هلیکال دارای دندانه های مارپیچی هستند که باعث می شوند که تماس بین آنها به صورت پیوسته باشد و نویز و ارتعاش کمتری ایجاد شود.
  • افزایش بازدهی و دقت: می تواند نسبت دنده ای را به صورت دقیق تنظیم کند و گشتاور و سرعت خروجی را با کمترین اتلاف انرژی انتقال دهد.
  • سازگاری با محیط: دارای طراحی ساده و کم حجمی است که می تواند در فضاهای مختلف نصب شود و مقاوم در برابر گرد و غبار، رطوبت و دما باشد.

معایب جعبه دنده شافت مستقیم

بعضی از معایب عبارتند از:

  • افزایش گرمایش: دنده های هلیکال به دلیل تماس پیوسته بین دندانه هایشان، گرمای بیشتری تولید می کنند که ممکن است نیاز به سیستم خنک کننده داشته باشد.
  • افزایش هزینه: به دلیل داشتن دنده های هلیکال، هزینه تولید و نگهداری بالاتری نسبت به گیربکس های دیگر دارد.
  • کاهش مقاومت: به دلیل داشتن محورهای ورودی و خروجی در یک راستا، ممکن است در برابر بارهای جانبی و برشی کمتر مقاوم باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درخصوص helical gearbox این مطلب را مطالعه کنید.

کاربرد های گیربکس شافت مستقیم

کاربردهای جعبه دنده شافت مستقیم

صنایع سنگین

گیربکس شافت مستقیم در صنایع سنگین مانند سیمان، فولاد، معدن، نفت و گاز، برق و غیره استفاده می شود. این نوع جعبه دنده می تواند بارهای سنگین و گشتاورهای بالا را تحمل کند و با دستگاه هایی مانند کوره ها، آسیاب ها، کمپرسورها، پمپ ها، توربین ها و غیره هماهنگ شود.

صنایع سبک

گیربکس شافت مستقیم در صنایع سبک مانند خودرو، ماشین آلات، کشاورزی، صنایع غذایی و غیره استفاده می شود. این نوع جعبه دنده می تواند دقت و کنترل بالایی را ارائه دهد و با دستگاه هایی مانند موتورها، ژنراتورها، میکسرها، اکسترودرها، کنترل کننده ها و غیره هماهنگ شود.

صنایع خاص

گیربکس شافت مستقیم در صنایع خاص مانند هواپیما، فضا، رباتیک، پزشکی و غیره استفاده می شود. این نوع جعبه دنده می تواند عملکرد و قابلیت اطمینان بالایی را ارائه دهد و با دستگاه هایی مانند موتورهای جت، ماهواره ها، ربات ها، دستگاه های پزشکی و غیره هماهنگ شود.

برای سفارش ساخت و تولید گیربکس شافت مستقیم یا برای سفارش تعمیرات این نوع از گیربکس صنعتی کافی است تا با رهاگیربکس تماس حاصل نمایید. متخصصین ما با بهترین طراحی و کیفیت ساخت محصولی با دوام و دارای بهترین عملکرد را به صورت تضمین شده به شما ارائه خواهند کرد.

    • کیسه گیربکس: قسمت بیرونی گیربکس که از داخل با روغن پر شده است و اجزای داخلی را محافظت می کند.
    • شافت ورودی: قسمتی از جعبه دنده که به موتور یا منبع قدرت متصل می شود و گشتاور و سرعت ورودی را انتقال می دهد.
    • شافت خروجی: قسمتی از جعبه دنده که به بار یا ماشین متصل می شود و گشتاور و سرعت خروجی را انتقال می دهد.
    • دنده های هلیکال: قسمتی از جعبه دنده که دارای دندانه های مارپیچی هستند و با یکدیگر در تماس هستند. این دنده ها نسبت دنده ای را تعیین می کنند و گشتاور و سرعت را تغییر می دهند.
  • بلبرینگ ها: قسمتی از گیربکس که شافت ها را در محل خود نگه می دارند و از اصطکاک و سایش کاسته می شوند.
اجزا گیربکس شافت مستقیم

لیست گیربکس شافت مستقیم

مشاهده همه 18 نتیجه