روغن گیربکس صنعتی با کیفیت چیست و چگونه انتخاب میشود؟

روغن گیربکس صنعتی

روغن گیربکس صنعتی چیست؟ چگونه روغن مناسب برای گیربکس های صنعتی را انتخاب کنیم؟ از کجا متوجه بشیم که کدام روان کننده برای جعبه دنده مورد نظر شما مناسب است؟ برای پاسخ به این سوالات با رهاگیربکس همراه باشید. معمولا برای روغن کاری ماشین آلات صنعتی به کتابچه راهنمای محصول مراجعه میکنند. اما برخی اوقات ممکن است اطلاعات کافی در مورد محصول و روش های نگهداری آن به صورت دقیق در کتابچه درج نشده باشد یا کتابچه آن در درسترس نباشد. اگر تخصص لازم را در مورد نگهداری گیربکس صنعتی ندارید، پس بهترین کار این است که به یک متخصص رجوع کنید تا فراند روغن کاری را برای شما انجام دهد. شما میتوانید با متخصصین رهاگیربکس برای انجام این امور تماس حاصل نمایید. برای خرید گیربکس صنعتی از رهاگیربکس مشاوره بگیرید.

در حالی که برخی از سازندگان تجهیزات اصلی (OEM) مشخصات عمومی را ارائه می دهند که پارامترهای مربوطه را در نظر می گیرند، برخی دیگر فقط یک مشخصات کلی ارائه می دهند که حتی ممکن است دمای عملیاتی را در نظر نگیرد. بنابراین برای افرادی که مسئولیت انتخاب روانکارها را بر عهده دارند مهم است که درک اساسی از نحوه تعیین روغن کاری چرخ دنده داشته باشند.

هنگام انتخاب روغن برای گیربکس های صنعتی، عوامل متعددی باید در نظر گرفته شود، از جمله در دسترس بودن محصول، شرایط عملیاتی، مارک روغن مناسب و تلاش های یکپارچه سازی محصول. انتخاب صحیح روغن ، پایخه و اساس هر برنامه روانکاری عالی است.

معیارهای انتخاب روغن گیربکس صنعتی چیست؟

برای انتخاب بهترین روان کننده برای یک مجموعه دنده، معیارهای زیر باید رعایت شود:

  • ویسکوزیته – اغلب به عنوان مهمترین خاصیت روغن روان کننده نامیده می شود.
  • مواد افزودنی – بسته افزودنی مورد استفاده در روان کننده، دسته کلی روان کننده را تعیین می کند و بر ویژگی های عملکرد کلیدی مختلف تحت شرایط عملیاتی تأثیر می گذارد.
  • نوع روغن پایه – نوع روغن پایه مورد استفاده باید با توجه به شرایط عملیاتی، نوع دنده و سایر عوامل تعیین شود.

ویسکوزیته چیست و چه تاثیری در روانکاری دارد؟

انتخاب درجه ویسکوزیته مناسب معمولاً به سادگی یافتن توصیه در دفترچه راهنمای تعمیر و نگهداری یک قطعه است. متأسفانه، دفترچه راهنما همیشه وجود ندارد یا دستگاه خارج از شرایطی که توصیه های OEM برای آن ارائه شده است، کار می کند. بنابراین، درک روش‌های انتخاب ویسکوزیته و عواملی که بر این نیاز تأثیر می‌گذارند مهم است.

ویسکوزیته برای روان کننده چرخ دنده در درجه اول برای ایجاد ضخامت لایه دلخواه بین سطوح در حال تعامل در سرعت و بار معین انتخاب می شود. از آنجایی که تعیین بار برای اکثر روش های انتخاب ویسکوزیته دشوار است، بار فرض می شود و عامل تعیین کننده سرعت می شود.

یکی از متداول ترین روش ها برای تعیین ویسکوزیته استاندارد ANSI (موسسه استاندارد ملی آمریکا) و AGMA (انجمن سازندگان چرخ دنده آمریکا) ANSI/AGMA 9005-E02 است. در این روش، مفروضاتی در رابطه با بار، شاخص ویسکوزیته و ضریب فشار- ویسکوزیته روغن گیربکس صنعتی مطرح می شود.

جدول انتخاب ویسکوزیته مناسب روغن کاری

نمودار در شکل 1 برای مجموعه چرخ دنده های محصور خار، مارپیچ و اریب قابل اجرا است. نمودارهای دیگری برای چرخ دنده های حلزونی و چرخ دنده های باز وجود دارد. برای استفاده از این روش باید نوع مجموعه دنده، هندسه دنده، دمای کارکرد و سرعت دنده کند سرعت مشخص شود.

پس از محاسبه سرعت گام-خط کندترین چرخ دنده در واحد، درجه ویسکوزیته مورد نیاز را می توان از نمودار با استفاده از بالاترین دمای عملیاتی احتمالی واحد خواند.

نوع روغن دنده و انتخاب افزودنی

پس از انتخاب درجه ویسکوزیته، باید نوع اصلی روان کننده انتخاب شود. در حالی که تغییرات زیادی وجود دارد، روان کننده های دنده را می توان به طور کلی در سه دسته قرار داد: R & O، ضد خراش و ترکیبی. نوع روان کننده دنده که به بهترین وجه با یک کاربرد معین مطابقت دارد، با توجه به شرایط عملیاتی تعیین می شود.

از آنجایی که هیچ دستورالعمل استانداردی برای کمک به این تعیین وجود ندارد، انتخاب تا حدودی ذهنی است. بسیاری از تولید کنندگان تجهیزات، ویسکوزیته مورد نیاز را مشخص می کنند و این تصمیم را به کاربر نهایی واگذار می کنند. برخی دیگر محافظه کارانه عمل می کنند و روان کننده های EP را برای کاربردها مشخص می کنند. بنابراین درک شرایط کلی که بر این نیاز تأثیر می گذارد، مهم است.

روغن مناسب گیربکس صنعتی

انتخاب روغن پایه

روغن های پایه معدنی با کیفیت بالا در اکثر کاربردها عملکرد خوبی دارند. در واقع، روغن گیربکس صنعتی پایه معدنی معمولاً دارای ضرایب فشار- ویسکوزیته بالاتری نسبت به روغن‌های مصنوعی معمولی هستند که اجازه می‌دهد ضخامت لایه بیشتری در ویسکوزیته‌های عملیاتی داده شده ایجاد شود. با این حال، شرایطی وجود دارد که روغن های پایه مصنوعی ترجیح داده می شوند.

بسیاری از پایه‌های مصنوعی مقاومت ذاتی بیشتری در برابر اکسیداسیون و تخریب حرارتی دارند و آنها را برای کاربردهایی با دمای عملیاتی بالا ترجیح می‌دهند و در برخی موارد، فواصل خدمات طولانی‌تری را ممکن می‌سازند. علاوه بر این، مواد مصنوعی به دلیل شاخص ویسکوزیته بالا و نقطه ریزش کم، در ماشین‌هایی که در معرض دمای پایین محیط قرار دارند، عملکرد بهتری دارند.

شاخص ویسکوزیته بالا همچنین محصولات مصنوعی را برای طیف وسیع تری از دمای محیط مناسب می کند و نیاز به تغییر فصلی روغن را از بین می برد. برخی از مواد مصنوعی نیز ممکن است روانکاری بیشتری ارائه دهند که اصطکاک را در کنتاکت های لغزنده کاهش می دهد.

انتخاب روان کننده ها برای دنده های صنعتی در بیشتر کاربردها مشابه است. هیچ خاصیت یا ارزش خاصی برای ایجاد یک مشخصات خوب وجود ندارد. برای شناسایی بهترین انتخاب برای یک کاربرد خاص، ویسکوزیته مناسب، روغن پایه و نوع روان کننده باید انتخاب شود و خواص عملکرد مناسب ارزیابی شود.

انواع روغن های گیربکس صنعتی

برای گیربکس های صنعتی انواع مختلفی از روغن ها وجود دارد که دسته بندی کلی آن ها به شرح زیر است:

انواع روغن گیربکس صنعتی

روان کننده های دنده R&O

روان کننده های چرخ دنده مهار شده از زنگ زدگی و اکسیداسیون (R&O) حاوی مواد افزودنی ضد خراش یا مواد روان کننده نیستند. روغن‌های دنده R&O عموماً در دسته‌بندی‌های پایداری شیمیایی، دمولزپذیری، جلوگیری از خوردگی و سرکوب کف عملکرد خوبی دارند. این محصولات برای استفاده در چرخ دنده هایی که تحت سرعت های نسبتاً بالا، بارهای کم و با بارگذاری یکنواخت (بدون بارگذاری ضربه ای) کار می کنند طراحی شده اند.

این روغن گیربکس صنعتی بهترین انتخاب در کاربردهایی هست که تمام تماس های سطحی تحت شرایط روانکاری هیدرودینامیکی یا الاستو هیدرودینامیکی کار می کنند. آنها عملکرد خوبی ندارند یا از سایش در شرایط روانکاری مرزی جلوگیری می کنند.

روان کننده های دنده ضد خش (فشار شدید)

روغن گیربکس صنعتی ضد خش، که معمولا به عنوان روان کننده های فشار شدید (EP) نامیده می شوند، دارای برخی از قابلیت های عملکردی هستند که بیشتر از روغن های R&O هستند. علاوه بر خواص ذکر شده برای روان کننده های R&O، روان کننده های ضد خراش حاوی مواد افزودنی خاصی هستند که استحکام فیلم یا توانایی حمل بار را افزایش می دهند.

رایج ترین افزودنی های EP گوگرد فسفر هستند که ترکیبات شیمیایی فعالی هستند که جنس سطوح ماشین را تغییر می دهند تا از سایش چسب در شرایط روانکاری مرزی جلوگیری کنند. در کاربردهای کمتر شدید، افزودنی‌های ضد سایش نیز ممکن است برای محافظت از سایش در شرایط روانکاری مرزی استفاده شوند. شرایط ماشینی که عموماً به روان کننده های دنده ضد خش نیاز دارند شامل بارهای سنگین، سرعت های آهسته و بارگذاری ضربه می باشد.

علاوه بر افزودنی‌های ضد سایش سولفور فسفر و دی آلکیل دی‌تیوفسفات روی (ZDDP)، چندین ماده جامد متداول به عنوان افزودنی‌های ضد سایش شامل مولیبدن-دی سولفید (مولی)، گرافیت و بورات‌ها در نظر گرفته می‌شوند. یکی از مزایای این افزودنی ها این است که برای فعال شدن به دما وابسته نیستند، بر خلاف ترکیبات فسفر گوگرد که تا زمانی که دمای سطح بالایی حاصل نشود، فعال نمی شوند. یکی دیگر از جنبه های بالقوه منفی افزودنی های گوگرد فسفر EP این است که می توانند برای سطوح ماشین خورنده باشند، به ویژه در دماهای بالا.

روان کننده های دنده مرکب

روغن گیربکس صنعتی مرکب سومین نوع روان کننده رایج است. به طور کلی، یک روان کننده مرکب با یک اسید چرب مصنوعی (که گاهی به آن چربی نیز گفته می شود) مخلوط می شود تا روان کنندگی و استحکام سطح آن افزایش یابد. رایج ترین کاربرد برای این روان کننده های دنده، کاربردهای چرخ دنده حلزونی است.

به دلیل تماس لغزشی و اثرات منفی عوامل EP، روان کننده های مرکب به طور کلی بهترین انتخاب برای این کاربردها هستند. روغن های مرکب به عنوان روغن سیلندر نیز شناخته می شوند زیرا این روان کننده ها در ابتدا برای کاربردهای سیلندر بخار فرموله شده بودند. کسب اطلاعات بیشتر درمورد industrial gearbox oil در این صفحه.

برند های روغن گیربکس صنعتی

برندهای مختلفی در بازار ایران موجود است که یکی از معروف ترین آن ها بهران بردبار است. در زیر مشخصات ویسکوزیته، شاخص گرانروی، نقطه ریزش و سایز مشخصات مهم روغن مناسب گیربکس صنعتی را مشاهده مکیند.

روغن گیربکس صنعتی بهران بردبار

بهران بردبار، روانکار مخصوص دنده های صنعتی با خاصیت کاهش اثر فشار ( EP ) برای مصرف در جعبه دنده دستگاه های صنایع مختلف تولید می شود. این محصول همچنین برای روانکاری دنده های تحت بار سنگین شامل دنده های مارپیچ، هیپوئید و یاتاقان های ساده در گستره دمایی 9- تا 100 درجه سانتیگراد پیشنهاد می شود.

مزیت ها

  • خاصیت پایداری حرارتی و اکسیداسیون خوب 
  • محافظت بسیار خوب در برابر زنگ زدگی و خوردگی
  • خاصیت جدا پذیری عالی روغن از آب
  • خاصیت ضد سایش و تحمل بار بسیار خوب
  • سازگاری با آب بند ها و رنگ های مصرفی در سیستم هایی که با روغن معدنی کار می کنند.
  • عاری از مواد افزودنی حاوی سرب

سطوح کیفیت

  • (DIN 51517 PART 3 (CLP
  • ANSI/AGMA 9005 E02
  • DAVID BROWN S 1.53-101
  • ISIRI 2974
  • US STEEL 224

درجه گرانروی

  • ISO VG 100
  • ISO VG 1000
  • ISO VG 150
  • ISO VG 220
  • ISO VG 320
  • ISO VG 46
  • ISO VG 460
  • ISO VG 68
  • ISO VG 680

روغن گیربکس صنعتی گالف Gulf

روغن گیربکس گالف سازگاری آن با انواع مبرد هیدروفلوروکربن و غیر هیدروفلوروکربن مانند R22 و R133 و R502 اشاره کرد.

پارامترهای آزمایشASTMویسکوزیته
32
ویسکوزیته
46
ویسکوزیته
68
ویسکوزیته
100
تست خوردگی مس در دمای 100 درجهD 1301a1a1a1a
ویسکوزیته در دمای 40 درجهD 44532.145.968.9100.5
دمای فلوکولاسیون R-12DIN 51351-40-36-31-17
نقطه اشتعال درجه سانتی گرادD 92184188206218
دمای ریزش درجه سانتی گرادD 97-42-39-36-30
چگالی در دمای 15 درجه (کیلوگرم بر لیتر)D12980.9150.9210.9210.917

راهنمای انتخاب روغن گیربکس صنعتی

برای انتخاب روغن مناسب برای انواع گیربکس صنعتی، موارد زیر را باید در نظر بگیرید:

راهنمای انتخاب روغن گیربکس صنعتی

نوع گیربکس

  1. حجم و سایز گیربکس صنعتی و میزان روغنی که مصرف میشود
  2. جنس بدنه و آلیاژ مصرفی آن. برای مثال گیربکس هلیکال میتواند از جنس فولاد باشد.
  3. میزان اصطکاک چرخ دنده ها

شرایط عملیاتی گیربکس

  1. میزان فشار وارد شده به اجزا گیربکس صنعتی
  2. میزان ارتعاشات و شوک های احتمالی و فشار های شدید دائمی
  3. پشتیبانی از سیستم خود قفل بودن

افزایش دمای روغن موقع کار کردن گیربکس چه قدر است؟

  1. دمای بسیار پایین : زیر ۲۰ درجه سانتیگراد
  2. دمای روغن متوسط : بین ۲۰ تا ۸۰ درجه سانتیگراد
  3. دمای بالا: : بین ۸۰ تا ۱۲۰ درجه سانتیگراد
  4. دمای روغن بسیار بالا : بیشتر از ۱۲۰ درجه سانتیگراد

واکنش روغن با مواد

روغن های گیربکس صنعتی دارای خاصیتی هستند که باعث افزایش طول عمر آن میشود و از واکنش با مواد دیگر ، رطوب و گرد و غبار جلوگیری میکند.

شرایط نگهداری روغن گیربکس

روغن ها مصنوعی ماندگاری بالاتری دارند همچنین مدت زمان نیز برای تعویض روغن گیربکس صنعتی از دیگر مواردی است که تاثیر گذاراست.

باری کسب اطلاعات بیشتر درمورد gear oil کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *