الکترومورتور electromotor

الکتروموتور یا موتور الکتریکی توسط نیکولا تسلا پایه گذاری شد که در واقع نوعی ماشین است که انرژی الکتریکی را به حرکت مکانیکی تبدیل می کند. اغلب موتورهای الکتریکی دوار هستند. اما موتور خطی هم وجود دارند. موتورهای الکتریکی را می توان از طریق منابع جریان مستقیم (DC) یا از طریق منابع جریان متناوب (AC) تأمین کرد. در این مقاله قصد داریم توضیح جامعی در مورد موتور های الکتریکی بدهیم. پس با رها گیربکس همراه باشید. (رها گیربکس تولید کننده گیربکس صنعتی در اصفهان)

فهرست مقاله

الکتروموتور چیست؟

موتور الکتریکی یک ماشین الکتریکی است که انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می کند. بیشتر موتورهای الکتریکی از طریق برهم کنش بین میدان مغناطیسی موتور و جریان الکتریکی در سیم پیچ کار می کنند تا نیرو را به شکل گشتاور اعمال شده بر شافت موتور تولید کنند. انرژی موتورهای الکتریکی را می توان از طریق منابع جریان مستقیم (DC) ، مانند باتری ها ، وسایل نقلیه موتوری یا یکسوسازها ، یا از طریق منابع جریان متناوب (AC) مانند شبکه برق ، اینورترها یا ژنراتورهای الکتریکی تأمین کرد. یک ژنراتور الکتریکی ا با موتور الکتریکی یکسان است ، اما با جریان معکوس قدرت کار می کند و انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند.

طبقه بندی موتور های الکتریکی

موتورهای الکتریکی را می توان با توجه به ملاحظاتی مانند نوع منبع تغذیه ، ساخت داخلی ، کاربرد و نوع حرکت خروجی طبقه بندی کرد. علاوه بر انواع متناوب در مقابل DC ، موتورها ممکن است با  برس یا بدون برس باشند ، ممکن است از فازهای مختلف باشند (یک فاز ، دو فاز یا سه فاز) و ممکن است هوا خنک یا مایع خنک باشد. موتورهای منظوره عمومی با ابعاد و مشخصات استاندارد ، قدرت مکانیکی مناسبی را برای استفاده های صنعتی فراهم می کنند. بزرگترین موتورهای الکتریکی برای پیشرانه کشتی ، فشرده سازی خطوط لوله و برنامه های ذخیره سازی پمپ با درجه بندی ۱۰۰ مگاوات استفاده می شود. موتورهای الکتریکی در فن های صنعتی ، دمنده ها و پمپ ها ، ماشین آلات ، لوازم خانگی ، ابزارهای برقی و درایو های دیسک یافت می شوند. موتورهای کوچک را می توان در ساعت های الکتریکی یافت.

الکتروموتور ها چگونه کار میکنند؟

موتورهای الکتریکی نیروی خطی یا چرخشی (گشتاور) را ایجاد می کنند که برای حرکت برخی از مکانیسم های خارجی مانند فن یا آسانسور طراحی شده است. یک موتور الکتریکی به طور کلی برای چرخش مداوم ، یا برای حرکت خطی در یک فاصله قابل توجه نسبت به اندازه آن طراحی شده است. سلونوئیدهای مغناطیسی نیروی مکانیکی قابل توجهی تولید می کنند ، اما در یک فاصله عملیاتی قابل مقایسه با اندازه آنها. مبدل هایی مانند بلندگوها و میکروفون ها بین جریان الکتریکی و نیروی مکانیکی تبدیل می شوند تا سیگنال هایی مانند گفتار را تولید کنند.

الکتروموتور

موتورهای الکتریکی با موتورهای احتراق داخلی (ICE) مقایسه می شوند ، از نظر جسمی کوچکتر هستند ، قدرت بیشتری را ارائه می دهند ، از نظر مکانیکی ساده تر و ارزان تر هستند ، در حالی که گشتاور فوری و ثابت را در هر سرعت ارائه می دهند ، با پاسخگویی بیشتر ، بهره وری کلی بالاتر و تولید گرمای کمتر. با این وجود موتورهای الکتریکی به اندازه ICE در برنامه های تلفن همراه (به عنوان مثال اتومبیل و اتوبوس) راحت و معمول نیستند زیرا به یک باتری بزرگ و گران قیمت احتیاج دارند ، در حالی که ICE ها به مخزن سوخت نسبتاً کوچکی نیاز دارند.

 

تاریخچه الکتروموتور ها

اولین موتورهای الکتریکی

دستگاههای الکترواستاتیک ساده ای بودند که در آزمایشات توسط راهب اسکاتلندی اندرو گوردون و آزمایشگر آمریکایی بنجامین فرانکلین در دهه ۱۷۴۰ ساخته شدند. قانون کولنب ، توسط هنری کاوندیش در سال ۱۷۷۱ کشف و منتشر نشده است. این قانون به طور مستقل توسط چارلز-آگوستین دو کولومب در سال ۱۷۸۵ کشف شد ، وی آن را منتشر کرد به طوری که اکنون با نام او شناخته می شود.  اختراع باتری الکتروشیمیایی توسط الساندرو ولتا در سال ۱۷۹۹تولید جریانهای الکتریکی پایدار را ممکن کرد. پس از کشف فعل و انفعال بین چنین جریانی و یک میدان مغناطیسی ، یعنی برهم کنش الکترومغناطیسی توسط هانس کریستین اورستد در سال ۱۸۲۰ خیلی زود پیشرفت زیادی حاصل شد.

قانون نیروی آمپر

فقط چند هفته طول کشید تا آندره ماری آمپر اولین فرمول فعل و انفعالات الکترومغناطیسی را ایجاد کرد و قانون نیروی آمپر را ارائه داد ، که تولید نیروی مکانیکی را با تعامل جریان الکتریکی و میدان مغناطیسی توصیف می کند. اولین نمایش اثر با یک حرکت چرخشی توسط مایکل فارادی در سال ۱۸۲۱ انجام شد. یک سیم آویز آزاد در استخر جیوه فرو رفت ، که آهنربای دائمی (PM) بر روی آن قرار گرفت. وقتی جریانی از سیم عبور می کرد ، سیم به دور آهنربا می چرخید و نشان می داد که جریان باعث ایجاد یک میدان مغناطیسی دایره ای نزدیک به دور سیم می شود. این موتور اغلب در آزمایش های فیزیک نشان داده می شود و جایگزین نمک با جیوه می شود. که باعث شد قدم های زیادی در ساخت الکترومور برداشته شود.

دیگر اختراعات شکل گرفته در پیشرفت الکتروموتور

یک Electric motor توسط جیمز ژول در سال ۱۸۴۲ ، موزه شکارچیان ، گلاسگو به کلوین ارائه شد. در سال ۱۸۲۷ ، فیزیکدان مجارستانی Ányos Jedlik آزمایش کویل های الکترومغناطیسی را آغاز کرد. بعد از اینکه جدلیک با اختراع کموتاتور مشکلات فنی چرخش مداوم را حل کرد ، دستگاه های اولیه خود را “خود روتور الکترومغناطیسی” نامید. اگرچه از آنها فقط برای آموزش استفاده می شد ، در سال ۱۸۲۸ Jedlik اولین دستگاهی را نشان داد که شامل سه جز اصلی موتورهای عملی DC استاتور ، روتور و کموتاتور است. این دستگاه از آهن ربا دائمی استفاده نمی کند ، زیرا میدان های مغناطیسی هر دو اجزای ثابت و گردان فقط توسط جریاناتی که از طریق سیم پیچ های آنها جریان دارند تولید می شوند

موتور الکترواستاتیک

الکتروموتور های DC

اولین الکتروموتور DC

اولین موتور الکتریکی کموتاتور DC که توانایی چرخش ماشین آلات را داشت، توسط ویلیام استورجن ، دانشمند انگلیسی در سال ۱۸۳۲ اختراع شد. به دنبال کار استورجون ، یک موتور الکتریکی با جریان مستقیم از نوع کموتاتور توسط مخترع آمریکایی توماس داونپورت ساخته شد که در سال ۱۸۳۷ آن را به ثبت رساند. این موتورها با سرعت ۶۰۰ دور در دقیقه کار می کردند و از ابزارهای ماشین آلات و یک ماشین چاپ استفاده می کردند. به دلیل هزینه بالای باتری اولیه ، موتورها از نظر تجاری ناموفق بودند و Davenport را ورشکست کردند. چندین مخترع تولید موتورهای DC دنبال کردند ، اما همه با همان مشکلات هزینه باتری روبرو شدند. از آنجا که در آن زمان هیچ سیستم توزیع برق در دسترس نبود ، هیچ بازار تجاری عملی برای این موتورها پدید نیامد.

اولین موتور الکتریکی چرخشی

الکتروموتور dcپس از بسیاری از تلاش های کم و بیش موفقیت آمیز دیگر با دستگاه چرخشی و رفت و برگشتی نسبتاً ضعیف ، فون ژاکوبی اولین موتور الکتریکی چرخشی واقعی را در ماه مه ۱۸۳۴ ایجاد کرد. این موتور قدرت خروجی مکانیکی قابل توجهی ایجاد کرد. موتور وی یک رکورد جهانی ثبت کرد ، که ژاکوبی چهار سال بعد در سپتامبر ۱۸۳۸ آن را بهبود بخشید.موتور دوم او به قدری قدرت داشت که می توانست قایقی با ۱۴ نفر را از آن طرف رودخانه ای وسیع عبور دهد. همچنین در سال ۱۸۳۹ الی ۱۸۴۰ بود که سایر توسعه دهندگان موفق به ساخت موتورهایی با عملکرد مشابه و سپس عملکرد بالاتر شدند. در سال ۱۸۵۵ ، جدلیگ دستگاهی را با استفاده از اصول مشابه آنچه در خود روتورهای الکترومغناطیسی استفاده می شود ، ساخت که توانایی کار مفیدی داشت. وی در همان سال یک وسیله نقلیه الکتریکی ساخت.

 

 

آرماتور حلقه

یک نقطه عطف مهم در سال ۱۸۶۴ رخ داد ، زمانی که آنتونیو پاچینوتی برای اولین بار آرماتور حلقه را توصیف کرد (اگرچه در ابتدا یک ژنراتور DC ، یعنی یک دینام تصور می شد). این سیم پیچ های متقارن گروه بندی شده بر روی خود بسته شده و به میله های یک کموتاتور متصل می شوند ، برس هایی که جریان تقریباً نوسانی را تحویل نمی دهند. [ اولین موتورهای تجاری تجاری موفق تحولات را توسط Zénobe Gramme دنبال كرد كه در سال ۱۸۷۱ ، طرح Pacinotti را مجدداً ابداع كرد و برخی از راه حلها را توسط ورنر زیمنس اتخاذ كرد.

برگشت پذیری ماشین الکتریکی

یک مزیت برای ماشین های DC از طریق برگشت پذیری ماشین الکتریکی حاصل شد ، که توسط زیمنس در سال ۱۸۶۷ اعلام شد و توسط Pacinotti در ۱۸۶۹ مشاهده شد. گرام به طور تصادفی آن را به مناسبت نمایشگاه جهانی وین در سال ۱۸۷۳ نشان داد ، هنگامی که او دو دستگاه DC را تا فاصله ۲ کیلومتری از یکدیگر وصل کرد و از یکی به عنوان مولد و دیگری به عنوان موتور استفاده کرد. روتور درام توسط فردریش فون هفنر-آلتنك از زیمنس و هالسكه برای جایگزینی آرماتور حلقه ای پاچینوتی در سال ۱۸۷۲ معرفی شد و بدین ترتیب بازده دستگاه بهبود یافت. روتور لمینت در سال بعد توسط زیمنس و هالسکه معرفی شد و باعث کاهش تلفات آهن و افزایش ولتاژهای القایی شد. در سال ۱۸۸۰ ، Jonas Wenström شکافهایی را برای قرار دادن سیم پیچ در اختیار روتور قرار داد که باعث افزایش بیشتر کارایی شد.

اولین سیستم چرخ دستی الکتریکی

در سال ۱۸۸۶ ، فرانک جولیان اسپراگ اولین موتور عملی DC را اختراع کرد ، دستگاهی بدون جرقه که سرعت نسبتاً ثابت را تحت بارهای متغیر حفظ می کند. سایر اختراعات الکتریکی Sprague در این زمان توزیع برق شبکه را بسیار بهبود بخشیده است (کار قبلی که توسط توماس ادیسون انجام شده بود) ، اجازه داد که برق از موتورهای الکتریکی به شبکه الکتریکی برگردانده شود ، توزیع برق به چرخ دستی ها از طریق سیم های بالادست و قطب واگن برقی ، و سیستم های کنترلی را برای عملیات الکتریکی فراهم کرده است. این امر به Sprague اجازه داد تا از موتورهای الکتریکی برای اختراع اولین سیستم چرخ دستی الکتریکی در سالهای ۱۸۸۷-۱۸۸۸ در ریچموند ، ویرجینیا ، آسانسور برقی و سیستم کنترل در سال ۱۸۹۲ و مترو برقی با اتومبیل های کنترل مرکزی با قدرت مستقل استفاده کند.

ایجاد آسودگی در زندگی

موتورهای الکتریکی انقلابی در صنعت ایجاد کردند. فرآیندهای صنعتی دیگر با انتقال قدرت با استفاده از شفت های خط ، تسمه ها ، هوای فشرده یا فشار هیدرولیکی محدود نمی شدند. در عوض ، هر دستگاه می تواند به منبع تغذیه خود مجهز باشد ، کنترل آسان را در هنگام استفاده فراهم کند و بازده انتقال قدرت را بهبود بخشد. موتورهای الكتریكی كه در کشاورزی بکار می روند قدرت عضلات انسان و حیوان را از عهده کارهایی مانند دست زدن به غلات یا پمپاژ آب خارج می كنند. استفاده های خانگی (مانند ماشین لباسشویی ، ماشین ظرفشویی ، پنکه ، تهویه هوا و یخچال (جایگزین جعبه های یخ)) از موتورهای الکتریکی باعث کاهش نیروی کار زیاد در خانه شده و استانداردهای بالاتر راحتی ، آسایش و ایمنی را امکان پذیر می کند. امروزه موتورهای الکتریکی مصرف بیشتری دارند.

الکتروموتور های AC

اولین موتور القایی بدوی

در سال ۱۸۲۴ ، فرانسوا آراگو ، فیزیکدان فرانسوی وجود میدانهای مغناطیسی چرخان را فرموله کرد و چرخشهای آراگو را اصطلاح کرد که والتر بیلی با روشن و خاموش کردن دستی کلیدها ، در سال ۱۸۷۹ اولین موتور القایی بدوی را نشان داد. در دهه ۱۸۸۰ بسیاری از مخترعین در تلاش بودند موتورهای متناوب AC را تولید کنند. زیرا مزایای AC در انتقال ولتاژ بالا از راه دور با عدم توانایی کارکرد موتور در AC جبران می شد.

اولین موتور القایی بدون جابجایی جریان متناوب توسط Galileo Ferraris در سال ۱۸۸۵ اختراع شد. Ferraris توانست اولین طراحی خود را با تولید تنظیمات پیشرفته تر در سال ۱۸۸۶ بهبود بخشد. در سال ۱۸۸۸ ، آکادمی سلطنتی علوم تورین تحقیقات فراری را با جزئیات مبانی عملکرد موتور منتشر کرد ، در حالی که در آن زمان نتیجه گرفت که “دستگاه مبتنی بر آن اصل نمی تواند از نظر تجاری از اهمیت تجاری برخوردار باشد”.

موتور القایی نیکولا تسلا

نیكولا تسلا ، كه به طور مستقل الکتروموتور القایی خود را در سال ۱۸۸۷ اختراع كرد و در مه ۱۸۸۸ ثبت اختراع كرد ، توسعه صنعتی احتمالی را تصور كرد. در همان سال ، تسلا مقاله خود را با عنوان “یك سیستم جدید برای موتورهای متناوب و ترانسفورماتورهای فعلی” به AIEE ارائه داد كه سه مورد ثبت شده دو موتور چهار فاز چهار استاتور، یکی با یک روتور چهار قطبی که یک موتور اهرمی غیر خود راه انداز تشکیل می دهد ، دیگری با یک روتور زخمی که یک موتور القایی خود راه اندازی می کند و سوم یک موتور همزمان با منبع جداگانه تغذیه DC به سیم پیچ روتور. با این حال ، یکی از حق ثبت اختراعات تسلا که در سال ۱۸۸۷ ثبت شد ، همچنین یک موتور القایی روتور با سیم پیچ کوتاه را توصیف می کند.

موتور القایی تسلا

 

موتورهای اولیه وستینگهاوس

مشخص شد موتور القایی AC با سرعت ثابت برای اتومبیل های خیابانی مناسب نیست ،اما مهندسان وستینگهاوس با موفقیت آن را برای تامین نیرو در یک عملیات استخراج در تلوراید ، کلرادو در سال ۱۸۹۱٫ سازگار کردند. وستینگهاوس اولین موتور القایی عملی خود را در سال ۱۸۹۲ به دست آورد و در سال ۱۸۹۳ خطی از موتورهای القایی ۶۰ هرتز پلی فاز را توسعه داد .

موتور های القایی جنرال الکتریک

شرکت جنرال الکتریک در سال ۱۸۹۱ شروع به تولید موتورهای القایی سه فاز کرد. تا سال ۱۸۹۶ ، جنرال الکتریک و وستینگهاوس توافقنامه مجوز متقابل را برای طراحی روتور میله پیچ امضا کردند که بعداً روتور قفس سنجابی نامیده شد. بهبود موتور القایی ناشی از این اختراعات و نوآوری ها به حدی بود که یک موتور القایی ۱۰۰ اسب بخار در حال حاضر دارای ابعاد نصب یکسان با موتور ۷٫۵ اسب بخاری در سال ۱۸۹۷ است

اجزاء تشکیل دهنده الکتروموتور ها چیست؟

روتور

روتردر یک موتور الکتریکی ، قسمت متحرک روتور است که برای تحویل نیروی مکانیکی شافت را می چرخاند. روتور معمولاً هدايت هايي در آن تعبيه شده كه جريان هايي را حمل مي كنند كه با ميدان مغناطيسي استاتور در تعامل هستند و نيروهاي چرخان شافت را توليد مي كنند. متناوباً ، بعضی از روتورها آهن ربا دائمی دارند و استاتور هادی ها را نگه می دارد.

 

 

 

بلبرینگ

بلبرینگبلبرینگ وظیفه پشتیبانی روتر را دارد که باعث می شود روتور محور خود را روشن کند. یاتاقان ها به نوبه خود توسط محفظه موتور پشتیبانی می شوند. شافت موتور از طریق یاتاقان ها به قسمت خارج موتور ، جایی که بار وارد می شود ، امتداد می یابد. از آنجا که نیروهای بار فراتر از بیرونی ترین تحمل اعمال می شوند ، گفته می شود بار بیش از حد است.

 

 

 

استاتور

استاتوراستاتور بخشی ثابت از مدار الکترومغناطیسی موتور است و معمولاً از سیم پیچ یا آهنرباهای دائمی تشکیل می شود. هسته استاتور از بسیاری از ورقهای نازک فلزی تشکیل شده است که به آنها لمینت گفته می شود. از لمینیت ها برای کاهش اتلاف انرژی استفاده می شود که در صورت استفاده از یک هسته جامد به وجود می آید. موتورهای بسته بندی شده با رزین ، که در ماشین لباسشویی و تهویه هوا استفاده می شوند ، از ویژگی های میرایی رزین (پلاستیک) برای کاهش سر و صدا و لرزش استفاده می کنند. این موتورها استاتور را کاملاً در پلاستیک محصور می کنند.

 

شکاف هوا

شکاف هوافاصله بین روتور و استاتور را در الکتروموتور، شکاف هوا می نامند. شکاف هوا تاثیرات مهمی دارد و به طور کلی تا حد ممکن کم است ، زیرا یک شکاف بزرگ تأثیر منفی شدیدی روی عملکرد دارد. این منبع اصلی فاکتور قدرت کم در موتورها است. جریان مغناطیسی با فاصله هوا افزایش می یابد. به همین دلیل ، فاصله هوا باید حداقل باشد. شکاف های بسیار کوچک علاوه بر سر و صدا و تلفات ، ممکن است مشکلات مکانیکی نیز ایجاد کند.

 

 

سیم پیچ

سیم پیچسیم پیچ ها سیم هایی هستند که در سیم پیچ قرار می گیرند ، معمولاً به دور یک هسته مغناطیسی آهن نرم ورقه می شوند تا هنگام تأمین انرژی با جریان ، قطب های مغناطیسی را تشکیل دهند.

پیکربندی های قطب برجسته و ناهمسان قطب ها

ماشین های الکتریکی در دو پیکربندی اصلی میدان آهنربا قرار دارند. در دستگاه قطب برجسته ، میدان مغناطیسی قطب توسط یک زخم سیم پیچ در اطراف قطب زیر سطح قطب تولید می شود. در ماشین بدون قطب یا میدان توزیع شده یا روتور گرد ، سیم پیچ در شکاف های صورت قطب توزیع می شود. یک موتور قطب سایه دار دور قسمتی از قطب پیچیده است که فاز میدان مغناطیسی آن قطب را به تاخیر می اندازد.

بعضی از موتورها رساناهایی دارند که از فلز ضخیم تری تشکیل شده است ، مانند میله ها یا ورق های فلز ، معمولاً مس ، و آلومینیوم. اینها معمولاً توسط القای الکترومغناطیسی تأمین می شوند.

 

کموتاتور

کموتاتورکموتاتور مکانیزمی است که برای تغییر ورودی اکثر ماشین های DC و برخی ماشین های AC خاص استفاده می شود. این شامل بخشهای حلقه لغزش است که از یکدیگر و از شافت عایق بندی شده اند. جریان آرماتور موتور از طریق برسهای ساکن در تماس با کموتاتور گردان تأمین می شود ، که باعث برگشت جریان مورد نیاز می شود و با چرخش روتور از قطب به قطب ، برق را به روش بهینه به دستگاه وارد می کند. در صورت عدم وجود چنین برگشت جریان ، موتور ترمز می کند و متوقف می شود. با توجه به فن آوری های بهبود یافته در کنترل کننده های الکترونیکی ، کنترل بدون سنسور ، موتور القایی ، و موتور مگنت دائمی ، موتورهای القایی و مغناطیس دائمی با جابجایی خارجی ، موتورهای الکترومکانیکی را از بین می برند.

تامین و کنترل موتور الکتریکی

تامین انرژی

همانطور که در بالا توضیح داده شد ، یک الکتروموتور DC معمولاً از طریق یک سوئیچ حلقه لغزش تامین می شود. جابجایی موتورهای AC را می توان با استفاده از یک کموتاتور حلقه لغزش و یا یک تخلیه خارجی به دست آورد ، می تواند از نوع کنترل با سرعت ثابت یا سرعت متغیر باشد و از نوع همزمان و ناهمزمان باشد. موتورهای جهانی می توانند از طریق AC یا DC کار کنند.

کنترل موتور الکتریکی چگونه انجام میگیرد؟

با تنظیم ولتاژ DC اعمال شده بر روی ترمینال ها یا با استفاده از مدولاسیون عرض پالس (PWM) می توان موتورهای DC را با سرعت متغیر کار کرد. موتورهای AC که با سرعت ثابت کار می کنند عموماً مستقیماً از شبکه یا از طریق استارت های نرم موتور کار می کنند.

موتورهای متناوب که با سرعت متغیر کار می کنند با فناوری های مختلف اینورتر قدرت ، درایو فرکانس متغیر یا کموتاتور الکترونیکی تغذیه می شوند.

دسته بندی اصلی Electromotor ها

Self-CommutatedExternally Commutated
Mechanical-
Commutator Motors
Electronic-
Commutator (EC)
Motors
Asynchronous
Machines
Synchronous
Machines
ACDCACAC
  • Universal motor
    (AC commutator
    series motor or
    AC/DC motor
  • Repulsion motor
Electrically
excited DC motor:
  • Separately
    excited
  • Series
  • Shunt
  • Compound

PM DC motor

With PM rotor:

  • BLDC motor

With ferromagnetic rotor:

  • SRM

Three-phase motors:

  • SCIM 
  • WRIM 

AC motors:

  • Capacitor
  • Resistance
  • Split
  • Shaded-pole

Three-phase motors:

  • WRSM
  • PMSM or
    BLAC motor
    • IPMSM
    • SPMSM
  • Hybrid

AC motors:

  • Permanent-split
    capacitor
  • Hysteresis
  • Stepper
  • SyRM
  • SyRM-PM hybrid
Simple electronicsRectifier,
linear transistor(s)
or DC chopper
More elaborate
electronics
Most elaborate
electronics (VFD), when provided

 

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Post comment