گیربکس کشتی چه ویژگی هایی دارد و بر چه مبنایی انتخاب می شود؟

گیربکس کشتی

گیربکس کشتی را با نام گیربکس دریایی نیز می شناسند. این گیربکس موتور را به محور پروانه متصل می کند. انواع مختلفی از گیربکس کشتی وجود دارد که عبارتند از: گیربکس تک موتوره، گیربکس چند موتوره، گیربکس یونیت های دنده معکوس، و گیربکس های Power Take Off (PTO) و گیربکس Power Take In (PTI). یک گیربکس دریایی برای اینکه بتواند گزینه مناسبی در عملکرد موتور کشتی باشد، باید چند ویژگی مهم را به همراه داشته باشد. برای آشنایی با انواع گیربکس صنعتی میتوانید به صفحه آن رجوع نمایید.

ویژگی های گیربکس کشتی خوب چیست؟

  • کیفیت قابل اعتماد داشته باشد. این موضوع برای کلیه قطعات فنی کشتی به ویژه گیربکس اهمیت زیادی دارد.
  • سر و صدای کم از دیگر آپشن هایی است که تقریباً میزان تکنولوژی گیربکس یا قطعات فنی را نشان می دهد. مسلماً هر چه قطعه ای صدای کمتری داشته باشد، به همان نسبت مدرن تر است.
  • گیربکس کشتی در برندهای متفاوتی عرضه می شود. برخی از این برندها از دوام و پایداری بیشتری برخوردار هستند. این مسئله با توجه به حساسیت های فنی کشتی از اهمیت به مراتب بیشتری برخوردار است.
  • گیربکس های دریایی اگر با کیفیت بالا عرضه شوند، می توانند کارایی بالا داشته باشند و راندمان کاری را نیز افزایش دهند.
  • یک گیربکس دریایی استاندارد گیربکسی است که به شکل فشرده و جمع و جور طراحی شده است. این سبک طراحی به اشغال فضای کم کمک می کند.
  • توجه داشته باشید یک گیربکس دریایی با کیفیت بالا برای عملکرد روان موتور ضروری است.
گیربکس دریایی چیست؟
گیربکس دریایی چیست؟

گیربکس دریایی مناسب برای همه کشتی های چند موتوره

گیربکس دریایی چند ورودی/تک خروجی، چندین موتور دیزلی یا موتور الکتریکی را به یک پروانه متصل می کند. از طریق کلاچ ها می توان گیربکس ها را به صورت تک موتوره یا دو موتوره به حرکت درآورد. این گیربکس‌ها برای کشتی‌های مسافربری، کشتی‌های باربری و… استفاده می‌شوند و در هر موتور آن ها قدرت حداکثری 50000 کیلووات ارائه می‌شود.

کارایی گیربکس کشتی چیست؟

گیربکس کشتی نقش اساسی در انتقال نیرو از موتور به پروانه را ایفا می کند. آن ها همچنین یک مسیر صاف و مستقیم برای انتقال و عدم انتقال قدرت موتور (بین حالت دنده و خنثی) و بین جهت چرخش پروانه (به جلو و عقب) ایجاد می‌کنند و با به حداقل رساندن صدای دنده و لرزش در سرعت‌های پایین موتور، در تضمین عملکرد آرام کشتی نقش دارند. این الزامات با هم به این معنی است که چرخ دنده های دریایی برای عملکرد کشتی مهم و اساسی هستند.

قطعات مهم در طراحی گیربکس دریایی چیست؟

قطعات اصلی که یک گیربکس کشتی را تشکیل می دهند عبارتند از:

  • 1) شفت ورودی که توسط موتور به حرکت در می آید.
  • 2) شفت خروجی که پروانه را به حرکت در می آورد.
  • 3) یک کلاچ چند دیسکی هیدرولیک نوع مرطوب که درگیر می شود و انتقال نیرو را به شفت خروجی قطع می کند.
  • 4) دنده هایی که سرعت حرکت را از موتور به شفت کاهش می دهند.
  • 5) واحد کنترل هیدرولیک که فشار روغن عرضه شده به کلاچ را تعیین می کند.
  • 6)انتخاب حالت مکانیسم معکوس برای شفت خروجی
  • 7) خنک کننده روغن
  • 8) براکت های نصب شده که نیروی محرکه را از پروانه به کشتی منتقل می کنند.

عملکرد کلاچ هنگام جدا شدن

کلاچ چند دیسکی هیدرولیک نوع مرطوب از جفت های متناوب صفحات اصطکاکی (FPs) ، صفحات فولادی (SPs) و یک پیستون هیدرولیکی که با شفت ورودی تراز شده است، ساخته شده است. یک فنر برگشتی که وقتی فشار هیدرولیک برداشته شد، پیستون را به موقعیت پیش فرض خود برمی گرداند. برای آشنایی و خرید گیربکس هلیکال به صفحه آن مراجعه کنید.

کلاچ به گونه ای طراحی شده است که زمانی که پیستون در موقعیت پیش فرض قرار دارد، بین FPs و SP ها فاصله ایجاد شود (بدون اعمال فشار هیدرولیک). این موضوع به این معنی است که همزمان که SP ها هماهنگ با موتور می چرخند، این چرخش به FP ها منتقل نمی شود. بر این اساس، شفت خروجی نمی چرخد.

عملکرد گیربکس کشتی
عملکرد گیربکس کشتی

عملکرد کلاچ هنگام درگیر شدن (به جلو یا عقب)

جابجایی اهرم مکانیزم انتخاب رو به جلو / معکوس، مدار هیدرولیک در مکانیزم را فعال می کند و شروع به اعمال فشار هیدرولیک به پیستون کلاچ می نماید. با هدایت این فشار هیدرولیک، پیستون شروع به لغزش در امتداد محور خود می کند تا زمانی که شکاف بین FPs و SP ها از بین برود و کلاچ درگیر شود. این موضوع باعث می شود FPs و SP به طور همزمان بچرخند و نیروی موتور را از شفت ورودی از طریق چرخ دنده ها به شفت خروجی منتقل کنند. منظور از عباراتی مانند “درگیر کردن کلاچ” و “رها کردن کلاچ” همین است.

کنترل هیدرولیک هنگام درگیر شدن کلاچ

همانطور که در بالا توضیح داده شد، کارکردن اهرم مکانیزم انتخاب رو به جلو/معکوس، کلاچ را درگیر می کند تا نیروی موتور را به شفت خروجی برساند. در نتیجه کشتی را به جلو یا عقب می راند. مشکل این است که اعمال فشار بیش از حد هیدرولیک به پیستون هنگام درگیر شدن با کلاچ باعث می شود که سرعت پروانه خیلی سریع افزایش یابد و در نتیجه صدای کوبیدن/ ضربه زدن و تکان دادن کشتی ایجاد شود. برای جلوگیری از این افزایش ناگهانی سرعت پروانه، واحد کنترل هیدرولیک در دنده دریایی یک تنظیم کننده فشار دارد.

شما همچنین میتوانید گیربکس های کشتی شرکت فلندر را درصفحه ship gearbox مشاهده کنید. شرکت رها گیربکس تولید کننده انواع گیربکس صنعتی در اصفهان است. این شرکت محصولات و خدمات خود را به سراسر نقاد ایران ارائه میکند. برای کسب اطلاعات بیشتر و ارتباط با کارشناسان ما میتوانید با شماره های مجوعه تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *