چرخ دنده جناقی چیست؟ خرید چرخ دنده جناغی

دنده جناغی

امروزه در دنیای قطعات مکانیکی، چرخ دنده ها به اصلی ترین و پر‌کاربرد‌ترین قطعات تبدیل شده اند. چرخ دنده ها در ابعاد کوچک و بزرگ در وسایل مختلف، از ساعت های دیواری و مچی گرفته تا خودروهای سنگین و پیشرفته، به کار می روند. اما ملموس ترین کاربرد آن که تقریبا همه افراد با آن آشنایی دارند، در جعبه دنده یا گیربکس خودرو است. قرار گرفتن مجموعه ای از چرخ دنده ها در جعبه دنده خودرو منجر به تغییر دنده و تنظیم جهت چرخش می شود. اخیرا، تولید این قطعه ی مکانیکی در انواع و ابعاد مختلف در کشور توسعه پیدا کرده است. یکی از شرکت های فعال در این زمینه، شرکت رها گیربکس می باشد. این شرکت هم در زمینه ی طراحی تخصصی جعبه دنده های خاص و هم در زمینه ی فروش جعبه دنده های تولیدی دیگر شرکت های بزرگ، فعالیت دارد.

برای آشنایی با دنده فسفر برنز کلیک کنید.

همانطور که گفته شد، چرخ دنده ها انواع مختلفی دارند که یکی از آنها چرخ دنده جناغی یا چرخ دنده مارپیچ دوبل می باشد. این نوع چرخ دنده ها به دلیل داشتن سطح تماس بیشتر در دندانه‌ها، توانایی تحمل بارهای سنگین را دارند و از این رو، در صنایع سنگین بسیار پرکاربرد هستند. در اینجا قصد داریم شما را با این نوع چرخ دنده و کارکرد آن آشنا کنیم.

چرخ دنده جناغی که به آنها چرخ دنده های مارپیچ دوبل نیز گفته می شود، چرخ دنده هایی هستند که برای انتقال نیرو از طریق محورهای موازی یا عمودی طراحی شده اند. ساختار دندانه ی منحصر به فرد چرخ دنده های جناغی از دو مارپیچ مجاور و متضاد تشکیل شده است که به شکل حرف “V” ظاهر می شوند. برای اطلاع از قیمت دنده کرانویل کلیک کنید.

چرخ دنده جناغی چیست؟

چرخ دنده جناغی، نوع خاصی از چرخ دنده های مارپیچ دوبل بوده که ترکیبی از دو چرخ دنده مارپیچی با جهت های مخالف است. در این ترکیب، چرخ دنده ها در کنار هم قرار می گیرند نه روبروی هم. از بالا، شیارهای مارپیچ این چرخ دنده شبیه حرف V است. برخلاف چرخ دنده های مارپیچ، این چرخ دنده ها بار محوری اضافی ایجاد نمی کنند. چرخ دنده های جناغی با استفاده از دندانه های V شکل صاف و دقیقی که ساخته شده اند، به یکدیگر جفت می شوند. مانند چرخ دنده های مارپیچ، در این چرخ دنده ها نیز چندین دندانه در طول چرخش با یکدیگر درگیر می شوند، که در نتیجه ی آن بار کار را توزیع کرده و عملکرد بی صدا را ارائه می دهند. با این حال، چرخ دنده های جناغی، به دلیل ساختار دندانه ی خود، نیروی رانش محوری معمولی چرخ دنده های مارپیچ را بی اثر می کنند.

چرخ دنده جناغی چیست؟
چرخ دنده جناغی چیست؟

 دندانه های مجموعه چرخ دنده ممکن است به گونه ای ساخته شوند که نوک دندانه با نوک دندانه مقابل، هم تراز باشد یا نوک دندانه با فرورفتگی دندانه دنده مقابل هماهنگ شود. چرخ دنده جناغی نیز مانند چرخ دنده های مارپیچ، از مزیت انتقال قدرت آرام برخوردارند، زیرا در هر لحظه ی کارکردشان، بیش از دو دندانه با هم درگیر می شود.

برای خرید این نوع چرخ دنده و کسب اطلاعات بیشتر می توانید با طراحان شرکت رها گیربکس مشورت کرده و جهت سفارش این محصول با طراحان گیربکس صنعتی در این شرکت در ارتباط باشید.

مزیت چرخ دنده جناغی نسبت به چرخ دنده مارپیچ چیست؟

مزیت چرخ دنده جناغی نسبت به چرخ دنده های مارپیچ این است که رانش جانبی یک نیمه با نیمه دیگر متعادل می شود. این بدان معنی است که چرخ دنده های جناغی را می توان در جعبه دنده های گشتاور، بدون نیاز به یاتاقان رانش زیاد، استفاده کرد. به همین دلیل چرخ دنده های جناغی گام مهمی در معرفی توربین بخار به نیروی محرکه دریایی بودند. علاوه بر این، ساخت چرخ دنده های جناغی دقیق تر از چرخ دنده های مارپیچ است و در نتیجه گران تر هستند.

این نوع چرخ دنده ها در ماشین آلات سنگین استفاده می شوند. چرخ دنده های جناغی معمولاً کوچکتر از چرخ دنده های مارپیچ دوگانه هستند و برای کاربردهای شوک و لرزش زیاد مناسب می باشند. البته لازم به ذکر است که چرخ دنده های جناغی به دلیل دشواری های ساخت و هزینه های بالا، اغلب مورد استفاده قرار نمی گیرند.عواملی مانند نیاز به دقت دنده، از جمله گام چرخ دنده، قطر شفت، زاویه فشار و طرح دندانه و همینطور دندانه های دقیق چرخ دنده های جناغی باعث گران تمام شدن تولید آنها می شود. علاوه بر مواردی که ذکر شد، گفتنی است که چرخ دنده های جناغی، نیازی به وجود فاصله بین دو قسمت دنده ندارند. در نتیجه، فضای محوری کمتری برای این نوع چرخ دنده ها لازم است. در حالی که فضای محوری مورد نیاز برای چرخ دنده های مارپیچ دوگانه بیشتر می باشد. برای خرید دنده اسپیرال کلیک کنید.

ویژگی های چرخ دنده جناغی چیست؟

  • با استفاده از چرخ دنده جناغی، تداوم قدرت، سرعت و گشتاور و خروجی درایو دنده به حداکثر می رسد تا چرخ دنده بتواند الزامات مکانیکی را برآورده کند.
  • این نوع چرخ دنده در برابر اختلال در عملیات، مقاومت می کند. گاهی لازم است که برخی از دنده ها علیرغم از دست دادن دندانه ها یا ناهماهنگی، به کار خود ادامه دهند.
  • مقاوم در برابر لرزش و ضربه. بارهای سنگین ماشین یا واکنش متقابل ممکن است چرخ دنده را تحت فشار قرار دهد. این نوع چرخ دنده در برابر این ضربات و فشارها مقاوم است.
  • برخلاف دنده های سنگین تر که به سختی متوقف شده یا معکوس می چرخند، این چرخ دنده در طول شتاب و کاهش سرعت، ساکن است.
  • مقاومت این چرخ دنده در برابر خوردگی بالاست. چرخ دنده هایی که در معرض محیط های خشن یا مواد شیمیایی قرار می گیرند، باید به شکلی ویژه سخت شده یا محافظت شوند.
  •  چرخ دنده جناغی می تواند دمای بالا را تحمل کند. برخی از چرخ دنده ها ممکن است در برابر دماهای زیاد تاب بخورند یا شکننده شوند.
  • سر و صدای کم در حین کار. چرخ دنده های جناغی عملکردی بی صدا را ارائه می دهند. برای خرید دنده حلزونی کلیک کنید.

کاربرد چرخ دنده های جناغی در صنعت

از چرخ دنده جناغی در صنایعی مانند معدن کاری، صنایع دریایی و صنایع سنگین استفاده می شود. علاوه بر این، چرخ دنده های جناغی در آسیاب های بادی، توربین های بخار و نیروی محرکه کشتی نیز کاربرد دارند.

خرید چرخ دنده های جناغی

در پایان با سفارش این محصول از رها گیربکس، از خریدی با کیفیت اطمینان حاصل کنید. طراحی گیربکس صنعتی در این شرکت مطابق با آخرین استانداردها انجام شده و باعث رضایت خاطر شما مشتری گرامی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *