دنده حلزونی |خرید و قیمت چرخ دنده حلزونی

چرخ دنده حلزونی

چرخ دنده حلزونی باعث میشود که ابعاد گیربکس ساخته شده ما بسیار کوچکتر و بهینه تر باشد. و محورهای محرک آن 90 درجه نسبت به یکدیگر است. با یکچرخ دنده حلزونی، به ازای هر چرخش 360 درجه دنده، چرخ کرم تنها یک دندان پیش می رود. بنابراین، صرف نظر از اندازه حلزونی(به رغم محدودیت های مهندسی معقول)، نسبت دنده “اندازه چرخ دنده – به – 1” است.. در چرخ دنده های خار، یک دنده 12 دندانه باید با یک چرخ دنده 240 دندانه مطابقت داشته باشد تا به همان نسبت 20:1 برسد. بنابراین، اگر گام قطری (DP) هر چرخ دنده یکسان باشد، از نظر اندازه فیزیکی چرخ دنده 240 دندانه نسبت به چرخ دنده 20 دندانه، آرایش کرم به طور قابل توجهی از نظر حجم کمتر است. برای خرید گیربکس صنعتی به صفحه آن مراجعه کنید.

دنده حلزونی چیست؟

چرخ دنده‌ها قطعاتی هستند که برای انتقال یا تغییر جهت نیرو بین دو محور استفاده می شوند. روی محیط چرخ‌دنده، دندانه‌هایی با فاصله مساوی جا گرفته است. این دندانه‌ها پس از درگیر شدن با دندانه‌های چرخ‌دنده مجاور، نیرو را بین یکدیگرانتقال می دهند. چرخ‌دنده‌ها را می‌توان به صورت‌های گوناگون دسته‌بندی کرد. که در این صفحه به دنده حلزونی می پردازیم.

براساس شکل ظاهری، چرخ‌دنده‌ها به انواع گستران، سیکلوئیدی و تروکوئیدی تقسیم می‌شوند. از نظر موقعیت محور، می‌توان آنها را در دسته‌های محور موازی، محور متقاطع، محور غیرموازی و محور غیرمتقاطع نام برد. عمر چرخ‌دنده‌ بسیار طولانی است. برای مشاهده انواع گیربکس حلزونی کلیک کنید.

کارکرد دنده کرمی چگونه است؟

زمانی که احتیاج ما به کاهش زیاد سرعت باشد، چرخ دنده حلزونی راه حل مناسبی است. این مدل چرخ دنده از یک حلزون و یک چرخ حلزون ساخته شده است. در این نوع، زاویه بین دو محور، ۹۰ درجه است. و این دو محور، نسبت به هم ناخوش آیند هستند. بیشتر جنس حلزون از فلزی سخت انتخاب می‌شود. در حالی که چرخ حلزون از جنس فلزات نرمی مانند آلیاژ آلومینیوم، برنز است. درگیر شدن حلزون و چرخ حلزون، ترکیبی از غلتش و لغزش را ایجاد می کند. حتی در نسبت‌های کاهش زیاد، لغزش بر غلتش غالب می‌شود. در نتیجه، اصطکاک و گرما ایجاد شده .و راندمان مجموعه چرخ دنده، پایین می‌آید. وجود لغزش و همچنین به کار بردن فلزهای گوناگون موجب می‌شود. برای آشنایی با دنده کرانویل کلیک کنید.

چرخ دنده حلزونی

چرخ دنده حلزونی به نرمی درگیر شود. بنابراین، در کاربردهایی که باید نویز به حداقل برسد، مانند آسانسور، از چرخ دنده کرمی استفاده می‌شود. قرقره چوب ماهیگیری و پیچ تنظیم گیتار هم نمونه‌هایی از کاربردهای این نوع چرخ دنده هستند. چرخدنده حلزونی برای نسبت‌های کاهش 20:1 تا 300:1 به کار می‌رود. این چرخ‌دنده‌ها در نتیجه کاهش سرعت، گشتاور را نیز به مقدار زیادی افزایش می‌دهند. باید توجه کرد .که نصب این سیستم و روغن‌کاری آن به درستی و منظم انجام شود. در این حالت، چرخ‌دنده حلزونی یکی از نرم‌ترین و کم‌صداترین انواع چرخ‌دنده خواهد بود. در این مجموعه از یک حلزون (محور بالا) و چرخ حلزون (چرخ دنده پایین) استفاده می‌شود.

ویژگی دنده حلزونی چیست؟

ویژگی با اهمیت این چرخ‌دنده‌ها این است،. که انتقال نیرو تنها از حلزون به چرخ حلزون انجام می‌شود. اغلب بیشتر طراحی‌ها طوری انجام می‌شود. که چرخ حلزون توانا به چرخاندن حلزون نباشد. این مزیت به عنوان ویژگی خودترمزی شناخته می‌شود. هرچه زاویه پیشروی در حلزون کمتر باشد. این مزیت بیشتر می‌شود. در مقابل هرچه زاویه پیشروی بزرگتر باشد، خاصیت خودترمزی کمتر خواهد بود.از خاصیت خودترمزی قادر بود. برای جلوگیری از حرکت برعکس استفاده کرد. به عنوان نمونه در گیربکس نوار نقاله برای ترمز یا توقف اضطراری، از این چرخ‌دنده‌ها استفاده می‌شود. برای آشنایی با دنده اسپیرال کلیک کنید.

ویژگی های دنده حلزونی

نسبت کاهش سرعت در چرخ دنده حلزونی

در اغلب انواع چرخ دنده‌ها، کاهش دنده به عنوان تابعی از قطر دو چرخ دنده درگیر تعریف می‌شود. اما در نوع حلزونی، این نسبت از روی تعداد راه‌های حلزون و تعداد دندانه‌های چرخ حلزون معیین می‌شود.در حلزون تک‌راهه، هر دور کامل چرخیدن حلزون ) درجه)، چرخ دنده را به اندازه یک دندانه پیش می‌برد. بنابراین، به عنوان نمونه اگر تعداد دندانه‌های چرخ دنده، 24) )تا باشد، نسبت کاهش دنده برابر با 24:1 خواهد بود. نسبت کاهش دنده برای کرمی که چند راه دارد. با تقسیم تعداد دندانه‌های چرخ حلزون به تعداد راه‌های حلزون معین می‌شود. برای آشنایی و خرید دنده جناقی کلیک کنید.

 مجموعه رها گیربکس با  بهره مندی از دانش فنی و نیروی کارامد کار طراحی و ساخت این گیربکس ها را به صورت کامل انجام می دهد.

انواع چرخ دنده کرمی

سه نوع مختلف چرخ دنده حلزونی (worm gear) وجود دارد که می توان از آنها استفاده کرد.

  • اولین ها دنده های بدون گلو هستند. اینها گلو یا شیاری ندارند که در اطراف دور حلزونی ماشین کاری شده باشد.
  • دومی درایوهای تک گلویی هستند که در آنها دنده گلودار است.
  • نوع نهایی، دند ه دو گلویی هستند که هر دو دنده گلویی دارند. این نوع چرخ دنده می تواند بالاترین بار را پشتیبانی کند.

خرید چرخ دنده حلزونی – قیمت چرخ دنده حلزونی

اگر قصد خرید دنده های حلزونی را دارید یا میخاهید از قیمت آن مطلع شوید میتوانید با شماره تلفن های مجموعه در تماس باشید. رها گیربکس تولید کننده انواع گیربکس های صنعتی و قطعات گیربکس صنعتی است. همچنین تعمیر ، تجهیز و نگهداری گیربکس ها نیز در یان مجموعه انجام میگردد. با ما در تماس باشید.

4 پاسخ

  1. آقا عااااااالی نواختین دمتون دو آتیشه گرم
    چندوقت بود دنبال فرمول مخاسبه ش بودم
    ممنونم از اطلاعات تکمیلتون

    1. سلام
      خواهش میکنم. خوشحالیم که مطالب ما درمورد دنده حلزونی مورد استفاده شما واقع شده .

  2. با عرض سلام و ادب،
    ممنون از مطالب متنوع شما،
    قیمت چرخ دنده حلزونی صنعتی قید بفرمائید،
    هر چی گشتم،خبری از قیمت ها نبود، اگر قیمت باشه، خریدار بهتر تصمیم میگیره،

    1. سلام و عرض ادب
      ممنون بابت کامنتی که گذاشتین
      مجموعه رهاگیربکس چون تولید کننده هست و فروشگاه نیست، همه قطعات را به صورت سفارشی تولید میکنیم و به صورت پیش فرض چیزی را در سایت به فروش نمیذاریم.
      اگر نیاز به تولید قطعات و انواع گیربکس ها دارید، بر اساس نیاز شما محصول مورد نظر را به هر تعداد که بخواهید تولید میکنم.
      لطفا با شماره های درج شده در وب سایت تماس حاص نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *