گیربکس دور متغیر چیست؟ معرفی واریاتور

گیربکس دور متغیر

گیربکس دور متغیردسته ای از گیربکس صنعتی هست که ویژگی تغییر دور در آنها از کم به زیاد و از زیاد به کم با ضریب تغییر دور  آشکار وجود دارد. یکی از با اهمیت ترین گیربکس های صنعتی با هدف کاهش دور الکتروموتور، گیربکس واریاتور می باشد. درحقیقت با استفاده از گیربکس دور متغیر می توانیم دورهای مختلفی ایجاد نماییم. به عنوان مثال در صنایع نساجی بسیار قابل مصرف می باشد. به منظور تغییر دور الکتروموتور دو روش الکتریکی و مکانیکی وجود دارد.  راه الکتریکی استفاده از اینورتر و  راه مکانیکی استفاده از گیربکس دور متغیر می باشد.  این نوع گیربکس ها دور را از 0.9 الی 0.1 دور خروجی کاهش می دهد.

اینورتر در ماشین آلات  گوناگون در مواقع بسیار زیادی ضرور است. که یک تجهیز با دورهای متفاوتی کار نماید برای مثال در دوک های نساجی با افزایش قطر دوک نیاز است سرعت دوران نیز تغییر نماید تا از  ابراز پیچیدگی در جمع کردن نخ ها جلوگیری شود. این امر یا به صورت مکانیکی و یا به صورت الکترونیکی انجام می شود در نوع الکترونیکی امروزه کاربرد از اینورتر ها در صنایع  باب است برای کاهش دور به صورت مکانیکی از گیربکس دور متغیر استفاده می شود. این گیربکس ها با مکانیزم ویژه دیسک و ذغال هایی که دارد با حرکت پیچ دور دستگاه می توان به دورهای گوناگونی در محدوده ماکزیمم تا مینیمم دور تعریفی رسید که این تغییر دور به صورت خطی انجام می شود. اگر به دنبال طراحی بهترین گیربکس صنعتی هستید با رها گیربکس ارتباط برقرار کنید. کارشناسان ما آماده راهنمای یو مشاوره تخصصی به شما هستند.

مشخصات فنی گیربکس دور متغیر

واریاتورقابلیت اتصال به الکتروموتور‌های سه و یا تک فاز را دارد. واریاتور در محل بین الکتروموتور و گیربکس قرار می‌گیرد. که دور خروجی از گیربکس را در بازه زمانی آشکار و بدون اینورتر کاهش می‌دهد. این محصول با پمپ‌های تک فاز دارای ولتاژ ۲۲۰ ولت و ۱۰۰ RPM قابل کوپل شدن می‌باشد. در حال حاضر گیربکس دور متغیر را با توجه به توان الکتروموتور ورودی  قسمت بندی می‌کنند. بسته به توان ورودی، اندازه گیربکس می‌تواند گوناگون باشد. در نمونه هایی با توان ورودی بیشتر، گیربکس قویتر و بزرگتر می‌شود. در گیربکس متغیر جنس دنده ها فولادی، و جنس پوسته می‌تواند فولادی یا آلومینیومی باشد.

انواع گیربکس دور متغیر چیست؟

  1. واریاتور دنده ای
  2. واریاتور ذغالی
  3. واریاتور تسمه ای
  4. واریاتور هیدرولیکی
  5. سری S پوسته چدنی
  6. سری TXF پوسته آلومینیوم

گیربکس دور متغیر دنده ای (سیاره ای)

در گیربکس های دنده ای مکانیزم ، استفاده از یک سیستم سیاره ای است ازطریق یک فرفره که در وسط قرار گرفته است که با زیاد کردن قطر دنده این گیربکس کار خودش را انجام میدهد .اگر بخواهیم گیربکس را در کیفیتی قرار بدهیم که صفر کار کند ،به طور کلی خروجی صفرباشد. باید یک الحاقی به این سیستم به نام دیفرنشیال differential بسته میشود.


گیربکس دور متغیر ذغالی

در گیربکس دور متغیر ذغالی دور مطلق صفر نداریم به عبارتی با هیچ سیستمی نمیتوانیم خروجی دور صفر را از واریاتور دغالی توقع داشته باشیم . سیستم انتقال این گیربکس توسط یک صحفه و دغال انتقال انجام میشود که با باز و بسته شدن این صحفه و ذغال ، قطر ذغال تغییر کرده و تغییر دور صورت میگیرد.

گیربکس دور متغیر تسمه ای

در گیربکس دور متغیر تسمه ای نیز همانند variator ذغالی دور مطلق صفر نداریم در این سیستم دو فولی قرار دارد که با تغییر قطر این فولی ها تغییر نسبت دور صورت میگیرد . گیربکس های دور متغیر تسمه ای نسبت به سایر مدل ها نیاز به فضای بیشتری دارند ولی نسبت به باقی مدل ها دارای طول زندگی بیشتری هستند.

گیربکس دور متغیر هیدرولیک

در گیربکس های دور متغیر هیدرولیک با سیستم هیدرولیکی دور موتور کم و زیاد می شود و از مزایای این گیربکس میتوان اشاره کرد که دور موتور را میتوان به طوری نظم دهی کرد که خروجی گیربکس صفر شود و هیچ دوری نزند.

سری S پوسته چدنی

سری S گیربکس دور متغیر، از جنس چدن بوده و شامل طیف زیادی از مدل های با فلنج ها، پایه های مختلف و در هفت سایز ارائه می شود. نسخه موتوردار این نوع گیربکس نیز در دسترس است. در نسخه SD با دیفرانسیل می توانید در کاربردهای مختلف با سرعت های نزدیک به صفر نیز از آن استفاده نمایید. فلنج جلو گیربکس چیست؟

مشخصات فنی گیربکس دور متغیر پوسته چدنی

اندازه: 003-005-010-020-030-050-100   قدرت: تا 9.2 کیلو وات     جنس بدنه: چدن خاکستری G200   جنس شفت: فولاد سخت UNI8550) 20MnCr5)

سرعت خروجی با موتور 4 قطب: 190 تا 1000، یا 0 تا 1000 با دیفرانسیل

سری TXF پوسته آلومینیوم

سری TXF گیربکس دور متغیر موتوواریو از جنس آلومینیوم است. سبک و ارزان در اندازه های 002، 005 و 010 موجود می باشد.

مشخصات فنی واریاتور پوسته آلومینیومی:پ

اندازه: 002-005-010    قدرت: تا 2.2 کیلو وات    جنس بدنه: آلیاژ آلومینیوم ریخته گری شده     جنس شفت: فولاد سخت UNI8550) 20MnCr5)                           سرعت خروجی با موتور 4 قطب: 170 تا 1000       سرعت خروجی با موتور 2 قطب: 340 تا 2000      سرعت خروجی با موتور 6 قطب: 109 تا 643

(Variable Speed gearbox)
گیربکس دور متغیر

مزایای گیربکس واریاتور چیست؟

با اهمیت ترین امتیاز استفاده از این گیربکس ها کاهش تنش کششی در خروجی و در درایوی است که بصورت متصل با این گیربکس کار می کند .که این قابلیت به سبب امکان تغییر سرعت به میزان کم و زیاد و بصورت آرام و سریع می باشد. همچنین سیستم های هوشمند و کیت های نصب شده بر روی این گیربکس هاویژگی تعریق یک مکانیزم تغییردور بصورت الگوریتم کار دائمی را نیز به آنها می دهد. ویژگی  اتصال به الکتروموتور ها در هر دور کاری بدون ایجاد ضربه خروجی این دسته از گیربکس های صنعتی را تبدیل به همخوانی پذیرترین نوع گیربکس نموده است. برای آشنایی و خرید گیربکس هلیکال به صفحه آن مراجعه کنید.

همچنین ویژگی هم کردن میزان دور خروجی به صفرموجب شده است در برخی سیستم های مکانیکی از این گیربکس ها به عنوان کلاچ نیز استفاده شود. هوزینگ بسیار بسته و نفوذ ناپذیر بودن این گیربکس ها ویژگی  نصب در هر محیط و در هر زاویه ای بصورت عمودی و افقی را  مهیا آورده است.

  • انعطاف پذیری بالا
  • سازگاری بسیار بالا
  • کیفیت بالای قطعات
  • قیمت مقرون به صرفه
  • عمر و راندمان بالا
  • نصب آسان
  • ضریب گشتاور خروجی مناسب
  • کاهش سرعت از طریق دور موتور
  • دارای قابلیت تنظیم دور ناحیه سرعت
  • مقاوم در برابر سایش و خوردگی
  • مقاوم در برابر بارهای شوک

قطعات واریاتور

  • فنر
  • رک
  • پینیون
  • محور فولادی
  • صفحات بادامکی کلاچ
  • مخروط و رینگ اصطکاکی

مکانیزم عملکرد واریاتور چگونه است؟

گیربکس دور متغیر تسمه پولی با تغییر در فاصله پولی باعث تغییر  حالت در تسمه انتقال دهنده نیرو می شود. این کار به این صورت است که با تغییر  حالت پولی و با کوچک شدن آن میزان فشار تسمه بیشتر شده و سرعت نیز افزایش می یابد و بالعکس هم همینطور هست. برای مشاهده قیمت گیربکس خورشیدی بر روی لینک کلیک کیند.

مکانیزم عمل گیربکس دور متغیر از طریق انتقال قدرت بوسیله یک مخروط اصطکاکی که بر روی شفت موتور قرار می گیرد و یک رینگ اصطکاکی که بر روی محور فولادی گیربکس می باشد، ایجاد می شود. میزان گشتاور و دور خروجی بین این دو قطعه بوسیله صفحات بادمکی کلاچ تنظیم می شود.

یک فنر که در مرکز شفت واریاتور قرار دارد، فشار بین مخروط اصطکاکی و رینگ را نظم دهی می کند. تغییر دور ورودی از الکتروموتور با استفاده از یک رک و پینیون که با پیچ کنترل گیربکس قابلنظم دهی است، ایجاد می شود.

کاربرد گیربکس دورمتغیر

جهت بسته بندی اتوماتیک  ماشین نخ ریسی   دستگاه سنگ بری   سیم پیچی اتوماتیک  جهت رزنگرزی پارچه و نخ  نوشابه سازی   صنایع نساجی  جهت رولینگ فولاد نوار نقاله   گونی بافی   پرکن ها   صنایع پلاستیک   صنایع پلیمری

شرایط نگهداری واریاتور

  • برای  بسیار تر شدن عمر گیربکس سرعت آن را در هنگام حالت سکوت تغییر ندهید.
  • به نحوه اتصال گیربکس به موتور اعتنا شود. موتور باید حرکت آزاد داشته باشد و پایه های آن به جایی متصل نباشد.
  • روغن کاری بین بلبرینگ های سوزنی  اجباری است. از روغن با استاندارد طراحی منطبق بر کاتالوگ محصول استقاده کنید.
واریاتور
(Variable Speed gearbox)

راهنمای انتخاب گیربکس دور متغیر

برای اینکه بتوانید گیربکس سازگاری را انتخاب کنید، بایستی در هنگام خرید به مواردی که در زیر به آن‌ها اشاره می‌شود توجه کنید:

  • میزان بار شعاعی
  • میزان بار محوری
  • شیوه اتصال به ماشین
  • مشخصات ماشین برای به‌کارگیری دور
  • مشخصات فنی موتور که در نقش محرک عمل می‌کند
  • شیوه های مختلف اتصال به موتور ( مستقیم، کوپلینگ )
  • دما، رطوبت، گرد و غبار، حرارت مستقیم و به طور کلی شرایط محیطی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *