گیربکس شافت مستقیم چیست؟ سفارش و خرید گیربکس شافت مستقیم

گیربکس شافت مستقیم

گیربکس شافت مستقیم یکی دیگر از انواع گیربکس صنعتی می باشد که به اسم Bevel Helical هم شناخته  شده است. برخلاف گیربکس حلزونی و مکعبی، دارای راندمانی بیش از 90 در صد است. در حالیکه در قالب درونی گیربکس حلزونی و مکعبی ، تنها از یک نوع چرخ دنده استفاده شده است. در گیربکس شافت مستقیم اجزاء تشکیل دهنده متغیر هستند و گاهاً مشابه با کاربرد و میزان انتقال دور به صورت چند محوره تولید می شوند، بعضاً نیز  به صورت دو چرخ دنده عمود برهم (از نوع پینیون) تولید می شوند که علاوه بر توانمندی انتقال گشتاور قادر به تغییر جهت 90 درجه  گشتاور ورودی هستند. جهت آشنایی و استعلام قیمت گیربکس هلیکال به صفحه آن رجوع کنید یا با شماره های مجموعه رها گیربکس در تماس باشید.

این جنس از جعبه دنده به گیربکس BEVEL معروف می باشد. در این نوع از جعبه دنده دو محور دوران مانند جعبه دنده حلزونی بر یکدیگر عمود هستند. با این اختلاف که در گیربکس حلزونی از ماردون و چرخ دنده ساده استفاده شده است. ولی در این نوع گیربکس ها از چرخ دنده پینیون استفاده شده است. که راندمان بیشتری دارند.

گیربکس شافت مستقیم در صنعت

یکی از پر استفاده ترین جعبه دنده های صنعتی گیربکس شافت مستقیم است. این گیربکس هـا از تعدادی زوج دنده که داخل یک پوسته قرار گرفته اند  ایجاد شده است. در دو طرف محورهای چرخ دنده ها نیز یاتاقان های غلتشی قرار گرفته است. چرخ دنده ایـن جعبه دنده به صورت مارپیچ (هلیکال) یـا ساده (مستقیم) است. در این جعبه دنده هـا بدلیل زاویـه مـورب امتداد دنده ها با مـحور ، در هر لحظه بیش از یک دنده از هر چرخ دنده با هم درگیر هستند.

این امر موجب کاهش فرسایش دنده ها و وارد آمدن فشار کمتری به آنها می شود. در این جعبه دنده ها محور خروجی در امتداد محور الکتروموتور قرار داشته. و قطر شافت خروجی با اندازه های استاندارد مختلف است. بـا توجه به نوع کاربری ، این گیربکس هـا به صورت پایه دار ، فلنچ دار و پایه و فلنچ است. جنس پوسته این گیربکس ها معمولا از چدن یا فولاد و شافت های فولادی و یاتاقان آنها معمولا غلتشی است.

در حالیکه در ساختار درونی گیربکس حلزونی و مکعبی ، فقط از یک نوع چرخ دنده استفاده شده است، در جعبه دنده شافت مستقیم اجزاء تشکیل دهنده متغیر هستند. گیربکس شافت مستقیم فلنچ چرخ دنده دار برای نصب عمودی کاربرد دارد و   گیربکس شافت مستقیم پایه دار بیشتر در خطوط انتقال مواد مورد استفاده قرار می گیرند.

مشخصات فنی گیربکس شافت مستقیم

دلیل نام گذاری این گیربکس، چرخ دنده های مورب و هلیکالی آن است. تفاوت این چرخ دنده با چرخ دنده معمولی میزان درگیری دو چرخ دنده می باشد. در این چرخ دنده میزان سطح تماس بین چرخ دنده ها بیشتر بوده .و این موضوع سبب تحمل فشار بیشتر و ایجاد صدای کمتر می شود. همچنین جنس چرخ دنده های شافت مستقیم از فولاد آلیاژی است که این موضوع خود بر توانایی تحمل فشار می افزاید. در بعضی از مدل های جعبه دنده شافت مستقیم از ترمز برای عدم بازگشت گیربکس استفاده می شود.

یک زوج چرخ دنده درگیر که دارای زاویه هلیکس مشابه و در خلاف جهت یکدیگر هستند. یک چرخ دنده به عنوان محرک و چرخ دنده دیگر به عنوان متحرک عمل نموده و باعث انتقال دور و گشتاور از محوری به محور دیگر می شوند. ساختار آن به گونه ای است که انتقال نیرو در این گیربکس ها با حرکت یک نقطه در امتداد سطح دنده انجام می شود. بازده جعبه دنده های شافت مستقیم به دلیل استفاده از چرخ دنده های هلیکال بالا بوده و معمولا بین 90 تا 99 درصد می باشد. گیربکس های شافت مستقیم با توجه به مزایایی که دارند به طور گسترده در صنعت مورد استفاده قرار می گیرند.

گیربکس شافت مستقیم

قدرت گیربکس شافت مستقیم چه قدر است؟

قدرت گیربکس شافت مستقیم که در مدل تک استیج و مدل 2 و 3 استیج محدوده گشتاوری بین 50 تا 20000 نیوتن متر را پوشش می دهند. این نوع گیربکس ها از نظر تنوع نسبت تبدیل از 1:30 تا 1:289.74، در گیربکس های مرکب یا ترکیبی نسبت تبدیل تا 1:2700 تقسیم بندی می شود. دسترسی به این میزان گشتاور و نسبت تبدیل بسیار بالا در بازار خیلی دشوار می باشد .و تنها گیربکس های  ویژه هستند که این ویژگی ها را دارند. برای مشاهده قیمت گیربکس خورشیدی بر روی لینک کلیک کیند.

همچنین می تواند جعبه دنده با دور های خروجی بالا یا گیربکس هایی با وزن کم را نیز  آماده سازی کند. گیربکس های شافت مستقیم به علت اینکه همیشه دارای راندمانی بالا هستند، نسبت بهتری بین خروجی گشتاور و فضای برپایی را ارائه می دهد، این به این معنی است که با همه شرایط مناسب است.

خصوصیات گیربکس شافت مستقیم چیست؟

یکی از ریشه ای ترین خصوصیت های گیربکس شافت مستقیم ( شافت موازی) کم صدا بودن گیربکس در هنگام کار است. این نوع گیربکس برای پیشگیری از برگشت پذیری خروجی دارای ترمز است .و در ورودی و خروجی دارای فلنچ است. این گیربکس وابسته به نسبت تبدیل و سایر مشخصات انتخابی در صنایع مختلفی از جمله فولاد ، نساجی ، معدنی ، بسته بندی ، بالابر ، سیمان ، انتقال مواد ، غذایی و آشامیدنی ، چوب ، لاستیک ، پلاستیک و سایر صنایع مرتبط کاربرد دارد.

این نوع گیربکس شامل تعدادی چرخ دنده است .که دارای یک ساختار مارپیچ یا هلی (هلیکال) هستند . این جعبه دنده ها از محل پایه به صورت افقی و عمودی بر سطح مورد نظر برپایی می شوند .و معمولا از طریق چرخ دنده ها ، چرخ زنجیر ، کوپلینگ و در بعضی مصارف با کوپله مستقیم انتقال قدرت و نیرو می نمایند. این نوع چرخ دنده ها از دسته چرخ دنده های ساده ولی با  ادامه پروفیل مورب نسبت به  ادامه شفت می باشند.

انتقال قدرت و نیرو در این گیربکس ها به علت کاست یافتن صدا و درگیری نرم چرخ دنده در سیستم انتقال نیرو به کار می روند .و می توانند در دورها و توان های بالاتری نسبت به دنده های  آسان استفاده می شوند . اساس کار این جعبه دنده ها به این صورت است که با کاست دور باعث  اضافه گشتاور در قسمت خروجی می شوند .

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ساخت گیربکس شافت مستقیم  و سفارش  انواع گیربکس صنعتی میتوانید به  رها گیربکس مراجعه کنید.

اجزای گیربکس شافت مستقیم چیست؟

گیربکس شافت مستقیم دارای اجزای مختلفی می باشد که در ادامه هر یک را نام میبریم ولی مهمترین جز آن چرخ دنده های آن می باشند که دارای انواع مختلفی می باشد.

  • پوسته: محلی برای قرار گرفتن چرخ دنده درون آن که از جنس چدن می باشد.
  • شافت ها: دو نوع شافت ورودی و خروجی در گیربکس وجود دارد که یا از نوع HOLLOW است یا از نوع SOLID می باشد.
  • یاتاقان: برای تحمل بار مورد استفاده قرار می گیرد و نام دیگر آن bearing است.
  • نشت بند: برای جلوگیری از ورود هر گونه عوامل خروجی و گرد و غبار از نشت بند استفاده می شود.
  • درپوش برای اندازه گیری و کنترل روغن داخل گیربکس
  • کاسه نمد
گیربکس شافت مستقیم

مزایای استفاده از گیربکس شافت مستقیم چیست؟

  1. کارکرد آرام و با نویز کم
  2. بازده بالا
  3. توانایی کار در سرعت های بالا بدون لرزش
  4. توانایی انتقال گشتاور و توان بالا
  5. تعمیر و نگهداری راحت و آسان
  6. توانایی کار در نسبت های تبدیل بالا
  7. فضای کافی جهت روغن کاری مناسب دنده ها و عمر بالا
  8. یکی از برتری ها استفاده از گیربکس شافت مستقیم ، این است .که در حالی که چرخش محور خروجی نسبت به محور ورودی بسیار کمتر است. توان در خروجی چند برابر قدرت در ورودی است. این مدل نیز مانند جعبه دنده مکعبی و حلزونی هم به صورت فلنچ دار و هم به صورت بدون فلنچ  ایجاد می شود.
  9. در مورد فلنچ دار جعبه دنده به صورت مستقیم با منبع تولید توان( الکتروموتور) کوپل می شود، برخلاف موارد فلنچ دار در تیپ های بدون فلنچ، گیربکس با تسمه پولی و چرخ زنجیر به منبع تولید توان (الکتروموتور) متصل می شوند.

یکی از با اهمیت ترین ویژگی های گیربکس شافت مستقیم کیفیت و راندمان بالا است .که البته جعبه دنده شافت مستقیم SEW تا ۹۹ درصد راندمان را نیز برآورد ساخته است. تنوع سایز و نوع در گیربکس شافت مستقیم بسیار بالا بوده .و دارای دنده های فولادی می باشد. کارکرد این محصول بدون ارتعاش است.

یکی از امتیازات مهم گیربکس هلیکال SEW  ثبات بالا و عمر دراز آن است که نشان از به صرفه بودن آن از نظر اقتصادی شمرده  می شود. استفاده از گیربکس شافت مستقیم در صنایع سنگین ضمن ایجاد اطمینان سبب می شود .که تا حدی هزینه های موجود سرشکن شود. استقامت بالایی که در طراحی بخش های داخلی SEW به کار رفته است سبب شده که این محصول تغییر به یک محصول جهانی شود. برای آشنایی با انواع گیربکس صنعتی میتوانید مقالات موجود در سایت رها گیربکس را مطالعه نمایید.

کاربرد جعبه دنده شافت مستقیم

  • آب و فاضلاب
  • ماشین سازی
  • مس و فولاد
  • داروسازی
  • شیشه و سرامیک
  • غذایی
  • بسته بندی
  • نفت و گاز و پتروشیمی
  • دریایی
  • بالابرها ، رولینگ ،
  • کشاورزی
  • وینچ ها و کوره ها
  • مخلوط کن های صنعتی ،
  • تابلوهای تبلیغاتی ،
  • نوار نقاله ها ، گیربکس جرثقیل های سقفی ، بچینگ ، کانوایر و …..

کاربردهای گیربکس شافت مستقیم در بالابرها است. از دیگر کاربردهای SEW در وینچ ها و کوره ها است.و همینطور در مخلوط کن های صنعتی نیز این دستگاه نقش پر رنگی ایفا می کند. SEW در صنایع فولاد، صنایع سیمان و همینطور صنایع غذایی استفاده می شود.

انواع از جهت کاربرد

گیربکس SEW

گیربکس شافت مستقیم

این محصول از یک نام بازرگانی افضل آلمانی بوده. که امروزه یک کمپانی بین المللی در زمینه تولید انواع گیربکس شافت مستقیم SEW  انگاشته شده است.گیربکس شافت مستقیم SEW در مدل های مختلفی عرضه می شود. به عنوان مثال : SEW سری R، جعبه دنده پایه دار SEW سری F و سری K، فلنجدار SEW سری P و سری S و البته مدل های دیگر. در این بخش SEW سری R را با هم  مطالعه می کنیم.

این محصول به طور کلی به صورت دو نوع مدل سازی شده است .که نوع اول آن با دو استیج و نوع دوم با سه استیج است. این سری از SEW دارای دامنه تولید گسترده ای است. به طور کلی این سری از گیربکس شافت مستقیم در مدل های فلنج دار و بدون فلنج طراحی شده است .و بیشترین گشتاور قابل انتقال برای آن ۱۸۰۰۰ نیوتون متر اعلام شده است.  امکان اطمینان بالا و همینطور مقاومت عالی از خصوصیت های مثبت SEW سری R می باشد.

گیربکس ایلماز

ایلماز نام یک کارخانه صنعتی در ترکیه است که از سال ۱۹۶۳ به تولید انواع جعبه دنده پرداخته است. گیربکس شافت مستقیم ایلماز در ۱۳ سایز مختلف طراحی شده است که از یک ال شش استیج می باشند. و بیشترین گشتاور قابل انتقال برای این محصول ۱۸۰۰۰ نیوتون متر اعلام شده است. عموماً جنس بدنه جعبه دنده ایلماز از چدن است. گیربکس شافت مستقیم ایلماز در طرح های کوپل شده مستقیم، کوپل شده. به وسیله فلنج و همینطور پایه دار با فلنج و پایه دار با تک شافت طراحی و عرضه شده است. شافت شش خاری چیست؟

گیربکس بونفیلیولی

این برند از گیربکس شافت مستقیم حداکثر گشتاور ۱۲۰۰۰ نیوتون متر را : جابجایی می دهد. و در دو مدل فلنج دار و پایه دار عرضه می شود. ضریب گشتاور آن بالا بوده و مصرف انرژی کمتری دارد. سرعت این برند  صدر است. به عنوان مثال در سری S این مدل با وجود سادگی قدرت زیادی دیده می شود. و می تواند ۲۰۰ نیوتون متر را انتقال دهد. شرکت بونفیلیولی به طور کلی در ابدا به تولید انواع جعبه دنده برای ماشین آلات کشاورزی پرداخته.  و سپس فضای کاری خود را گسترده تر نمود. رها گیربکس تولید کننده انواع پارو دستگاه بستنی است. برای آشنایی با این محصول به صفحه آن رجوع کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *