دنده اسپیرال چیست؟ دنده هلیکال چیست؟

دنده هلیکال - دنده اسپیرال

چرخ دنده هلیکال یا اسپیرال در ابعاد و کاربردهای مختلفی به مرحله ی تولید می رسند. از چرخ دنده ها برای انتقال نیرو در انواع ماشین آلات صنعتی و تولیدی استفاده می شود. تبدیل حرکت دورانی به خطی از دیگر کاربردهای چرخ دنده ها می باشد. شرکت رها گیربکس نیز یکی از شرکت های فعال در زمینه ی تولید و طراحی انواع چرخ دنده می باشد. طراحی تخصصی جعبه دنده های خاص و همچنین، فروش جعبه دنده های تولیدی دیگر شرکت های بزرگ از جمله فعالیت های این شرکت می باشد. برای سفارش ساخت گیربکس صنعتی با ما در تماس باشید.

چرخ دنده هلیکال چیست؟

چرخ دنده هلیکال یا مارپیچ یکی از انواع چرخ دنده های استوانه ای با رد دندانه ی مورب است. این چرخ دنده ها نسبت تماس بیشتری دارند و از نظر بی صدا بودن و لرزش کمتر، عالی هستند. چرخ دنده های هلیکال می توانند نیروی زیادی را منتقل کنند. یک جفت چرخ دنده مارپیچ، زاویه مارپیچ یکسانی دارند، اما حرکت مارپیچ آنها در دو جهت مخالف است.

چرخ دنده هلیکال

به دلیل پیچ و تاب دندانه ها، ساخت چرخ دنده هلیکال سخت است. در ساخت این چرخ دنده ها، برش های مخصوص سنگ زنی لازم است که منجر به هزینه بالاتر تولید می شود. چرخ دنده های مارپیچ به دلیل پیچش در رد دندانه ی خود، نیروی رانش محوری تولید می کنند. در نتیجه، می توان برای جذب این نیرو از یاتاقان های رانش استفاده کرد. با این حال، ترکیب چرخ دنده های مارپیچ راستگرد و چپگرد برای ساخت چرخ دنده های مارپیچ دوتایی، نیروی رانش را از بین می برد. برای مشاهده گیربکس هلیکال به صفحه آن رجوع کنید.

چرخ دنده هلیکال
چرخ دنده هلیکال

 در جعبه دنده های خودرو، اغلب، چرخ دنده های هلیکال جایگزین چرخ دنده های دندانه دار می شوند. چرخ دنده هلیکال می تواند چرخش را به آرامی و با لرزش و صدای کمتری منتقل کند و بنابراین برای چرخش با سرعت بالا مناسب می باشد. برای مشاهده و خرید دنده کرانویل کایک کنید.

کاربرد چرخ دنده های اسپیرال چیست؟

چرخ دنده های هلیکال اغلب در دنده های بزرگ و برای کاربردهای دریایی استفاده می شوند. با این حال، اگر خطایی در فازبندی آرایه‌های دندانه‌های راست و چپ وجود داشته باشد، یا اگر چرخ دنده‌های مارپیچ به درستی در هم درگیر نشده باشند، درایو چرخ دنده، فشار متناوب را در جهت محوری ایجاد می‌کند که باعث ایجاد لرزش می‌شود.

صدایی که یک خودروی گیربکس دستی در هنگام رانندگی در جهت معکوس تولید می کند، نمایش بسیار خوبی از صدای زیاد چرخ دنده ی دندانه دار در مقایسه با چرخ دنده های مارپیچِ بی صدا است. این صدای متمایز در دنده عقب، به دلیل استفاده از چرخ دنده های دندانه دار برای دنده معکوس است. چرخ دنده های هلیکال برای سرعت های رو به جلو استفاده می شوند و به طور مشخص بی صدا هستند.

گیربکس های صنعتی به دو صورت چرخ دندانه دار و مارپیچی موجود هستند. جایی که سر و صدا نگران کننده است، چرخ دنده های مارپیچی منطقی هستند، به خصوص اگر مجموعه ای از دنده ها با سرعت متوسط ​​تا زیاد کار کنند. در جاهایی که فضا محدود است یا وزن مورد توجه است، چرخ دنده های دندانه دار ممکن است راه حل بهتری باشند. تولید چرخ دنده های دندانه دار معمولاً هزینه کمتری نسبت به چرخ دنده های مارپیچ دارد، اگرچه تفاوت آن ها اندکی قابل توجه است. این تفاوتِ هزینه، به طراحی تکیه‌گاه‌های محور/برینگ‌های مقاوم‌تر مورد نیاز برای چرخ‌دنده‌های مارپیچ، مربوط می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد helical gears میتوانید این صفحه را مطالعه کنید.

چرخ دنده هلیکال با دندانه های راست_گرد و چپ_گرد
چرخ دنده هلیکال با دندانه های راست_گرد و چپ_گرد

چرخ دنده های هلیکال که برای اتصال شفت های غیر موازی استفاده می شوند، معمولاً چرخ دنده های مارپیچی یا چرخ دنده های مارپیچ محور متقاطع نامیده می شوند. اگر زاویه شفت 90 درجه باشد، چرخ دنده ها هم عقربه( در یک جهت می چرخند) بوده و مجموع زوایای مارپیچ برابر با زاویه شفت (90 درجه) خواهد بود. یک نقطه تماس بین دو چرخ دنده وجود دارد که در آن نقطه، یک خط تماس در چرخ دنده مارپیچ به وجود می آید. به دلیل اینکه نقطه تماس در حین عمل تغییر می کند، لغزش قابل توجهی بین دندانه ها وجود دارد. گفتنی است که راندمان چرخ دنده مارپیچ، بسیار کم است.

از چرخ دنده هلیکال در صنعت فولاد، برق، بنادر، ماشین آلات چاپ، فعالیت های خاک برداری، صنایع غذایی و نساجی و همچنین صنایع نفت نیز استفاده می شود. برای مشاهده و خرید چرخ دنده جناقی کلیک کنید.

اصطلاحات رایج مورد استفاده در چرخ دنده هلیکال

  1. دایره بیرونی : دایره بیرونی، فاصله اطراف لبه بیرونی دندانه های چرخ دنده است. قطر دایره بیرونی را قطر خارجی می گویند.
  2. دایره گام : دایره گام، دایره ای خیالی است که در نقطه ای که دندانه های دو چرخ دنده در هم درگیر می شوند، یافت می شود.
  3. قطر گام : قطر دایره گام را قطر گام می گویند.
  4. زاویه مارپیچ : زاویه مارپیچ، زاویه بین محور ( سوراخ ) یک چرخ دنده مارپیچ و یک خط (خیالی) مماس بر دندانه است. زاویه مارپیچ در این نوع چرخ دنده ها در محدوده ی 0 تا 90 درجه متغیر خواهد بود.
زاویه مارپیچ
زاویه مارپیچ

ساخت چرخ دنده اسپیرال


به طور کلی، چرخ دنده ها از جمله چرخ دنده هلیکال یا چرخ دنده اسپیرال را از چدن AGMA درجه 20 تولید می کنند. برای افزایش استحکام، از چدن هایی با گریدهای بالاتر استفاده می شود که البته هزینه های بیشتری را دربردارد. برای ایجاد تعادل بهتر در سایش اجزا ، اغلب از فولاد به عنوان یک پینیون که با چرخ دنده چدنی درگیر می شود، استفاده می کنند. عملیات حرارتی می تواند چرخ دنده ها را تاب دهد، بنابراین معمولاً تنها در چرخ دنده هایی که از جنس فولادهای آلیاژی هستند، از آن استفاده می شود. آسیاب کردن پس از عملیات حرارتی نیز، می تواند پروفایل دندانه های چرخ دنده را بهبود بخشد. از برنز نیز برای ساخت چرخ دنده استفاده می شود. علاوه بر این، از پلاستیک های مختلفی نیز برای ساخت چرخ دنده هایی که با پینیون چدنی یا فولادی جفت می شوند، استفاده می شود. برای خرید چرخ دنده حلزونی کلیک کنید.

قیمت چرخ دنده های هلیکال چه قدر است؟ (خرید)

اگر قصد خرید این نوع چرخ دنده را دارید و یا در جستجوی اطلاعات بیشتر در مورد این نوع چرخ دنده هستید، می توانید با طراحان شرکت رها گیربکس در ارتباط بوده و جهت سفارش این محصول با طراحان گیربکس صنعتی در این شرکت تماس برقرار کنید. خرید این محصول از شرکت رها گیربکس، کاملا تضمین شده می باشد. طراحی گیربکس صنعتی در این شرکت مطابق با آخرین استانداردها بوده و جلب رضایت مشتریان گرامی از اولویت های این شرکت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *