بیرینگ یا bearing یکی از قطعات مکانیکی است که وظیفه دارد حرکت همگرایی بین چند قطعه را بر اساس نیاز ما فراهم کند. نیروی اصطکاک بین اجزای یک گیربکس باعث هدر رفت انرژی می شود. به عنوان مثال نیروی اصطکاک بین شفت و دیواره نمونه ای از این اتلاف انرژی است. هدف استفاده از ball bearing ها در شفت ها این است که جلو اصطکاک زیاد گرفته شود. محل نصب بیرینگ ها روی شفت و محور ها هست. نمونه طراحی بلبرینگ را می تواند باعث آماده سازی حرکت آزادانه محوری یک قطعه در حال حرکت چرخشی حول یک محور ثابت شود. و یا می تواند با کنترل بردارهای نیروی عمودی وارد بر قطعات متحرک از حرکت جلوگیری کند. برای مطالعه کامل در مورد بیرینگ ها با رها گیربکس همراه باشید.
ریشه کلمه برینگ کلمه bear یا تحمل کردن است. پس میتوان گفت کار بلبرینگ این است که یک قطعه بتواند قطعه دیگری را تحمل کند. . سادهترین بلبرینگ ها bearing surfaces هستند که در آنها قطعهای با شکل زبری و مکان سطح برش مشخص ایجاد میشود. معروف ترین آن بیرینگ ساده (plain bearing) است. سطوح مورد استفاده در این بیرینگ از نوع مالشی است که با یک روغن ( روان کننده) یا گرافیت همراه است. از بلبرینگ ساده میتوان به عنوان یک قطعه جداگانه استفاده کرد. بلبرینگ ساده میتواند یک سوراخ باشد که شافت از آن عبور کرده است که می شود یک قطعه مجزا .
اما اگر سطحی باشد که سطح دیگر را تحمل میکند در این حالت قطعه مجزا نخواهد بود.همچنین میتواند یک برینگ نیمه گسسته باشد که به صورت یک لایه فلز بلبرینگی باشد که بر روی یک بستر نفوذ کرده است.اگر بخواهیم عمر و کیفیت ball bearing خود را بالا ببریم باید به موقع سرویس دهی و روان کاری بشود. بلبرینگ ها انواع و اقسام مختلفی دارد که در صنایع مختلف و در گیربکس های مختلف مورد استفاده قرار میگیرد و باید بر اساس نوع کار انتخاب شوند. بلبرینگ SKF و رولبرینگ SKF یکی از معروف ترین برند های این صنعت است.
بیرینگ ها (فهرست مطالب)
بیرینگ چیست؟
بلبرینگ قطعه ای است که بر سر شافت و محور ها در گیربکس نصب می شود و کار تکیه گاه را میکند و حرکت موجود در آنها را به صورت روان و یکنواخت انتقال میدهند. به صورت کلی دو نوع بلبرینگ تماسی و مغناطیسی داریم که نوع تماسی بسیار پر استفاده در صنعت است. bearing یکی از قطعات مکانیکی است که وظیفه دارد حرکت همگرایی بین چند قطعه را فراهم کند. نیروی اصطکاک بین اجزای یک گیربکس باعث هدر رفت انرژی می شود. به عنوان مثال نیروی اصطکاک بین شفت و دیواره نمونه ای از این اتلاف انرژی است. هدف استفاده از بیرینگ ها این است که جلو اصطکاک زیاد گرفته شود. محل نصب بلبرینگ ها روی شفت و محور ها هست. بلبرینگ جوری طراحی می شود که باعث آماده سازی حرکت آزادانه محوری یک قطعه حول یک محور ثابت شود. و یا می تواند جلوی حرکت قطعات را بگیرید بدین شکل که بردار های نیرو عمودی را کنترل میکند.
اجزا سازنده بیرینگ چیست؟
اجزای بلبرینگ اگر از نوع غلتشی باشد:
- رینگ داخلی (Inner ring)
- رینگ خارجی (Outer Ring)
- قطعات واسط در حال چرخش (Roller, Ball or Needle)
- جداکننده (Cage or Retainer)
رینگ داخلی بیرینگ در تماس با شافت می باشد. و با سرعتی برابر با روتور در حال چرخیدن می باشد. رولر یا ساچمه های واسط بین رینگ داخلی و رینگ خارجی با سرعت مشخص در حال چرخش می باشند. و مهمترین کار در کاهش اصطکاک را دارند. در صورتیکه در برینگ از رولر استفاده شده باشد تماس به صورت خطی و در صورتیکه از ساچمه استفاده شده باشد تماس به صورت نقطه ای خواهد بود. رینگ خارجی بلبرینگ در تماس با استاتور می باشد. و معمولا دارای چرخش نمی باشد. کیج یا جداکننده نیز وظیفه جدا کردن roller یا ساچمه ها را بر مسئولیت دارد.
انواع بلبرینگ صنعتی چیست؟
نوع | توصیف | سختی | سرعت | عمر | نکات |
---|---|---|---|---|---|
بیرینگ ساده(بوش) | استفاده از روانکار بین دو سطح متحرک و ثابت | خوب، در صورتی که میزان ساییدگی کم باشد. مقداری لقی معمولاً وجود دارد. | کم/ متوسط (غالباً نیاز به خنککاری دارد) | متوسط (بسته به نوع روانکار) | سادهترین نوع بیرینگ، استفاده وسیع از آن، اصطکاک نسبتاً زیاد |
بیرینگ غلتشی | بکارگیری ساچمه و یا غلتک برای کاهش اصطکاک | خوب، وجود اندکی لقی | متوسط−زیاد (غالباً نیاز به خنککاری دارد) | متوسط (بسته به نوع روانکار، غالباً نیاز به تعمیر و مراقبت دارد) | مورد استفاده برای بارهای بیشتر و اصطکاک کمتر نسبت به بیرینگ ساده |
بلبرینگ مرصع | بلبرینگ حول نقطهای خارج از مرکز بر روی نشیمنگاه میگردد. | کم به علت انعطافپذیری | کم | خوب، نیاز به تمیزکاری و روانکاری دارد. | عمدتاًبرای سرعتهای کم و دقتهای بالا مانند ساعت استفاده میشود. |
بلبرینگ لغزشی | محور درون یک سیال میگردد. | خیلی زیاد | خیلی زیاد، محدودیت سرعت معمولاً ناشی از نشتبندها است. | میتوان عمر این نوع بلبرینگ را بینهایت دانست؛ گاهی اوقات هنگام آغاز به کار و خاموش کردن دستگاه اندکی فرسایش ایجاد میشود. | غبار و سنگریزه میتوانند باعث خرابی این نوع بلبرینگ گردند. در استفاده پیوسته نیاز به عملیات نگهداری ندارد. |
بیرینگ مغناطیسی | دو سطح توسط مغناطیس (الکترومغناطیس و یا جریان گردابی) از هم جدا نگه داشته میشوند. | کم | بینهایت | بینهایت | مصرف انرژی بالا، عدم نیاز به نگهداری. |
بیرینگ خمشی | حرکت با تغییر شکل در ماده پدید میآید. | کم | خیلی زیاد | خیلی زیاد یا کم، بستگی به کاربرد دارد. | دامنه حرکتی محدود |
بیرینگ ساده (plain bearing)
بیرینگ ساده دارای انواع مختلفی است از جمله :
- بوش (bushing)
- ژورنال بیرینگ (journal bearing)
- بیرینگ غلافی (sleeve bearing)
- بیرینگ تفنگی (rifle bearing)
سطوح مالشی در بیرینگ ساده همراه با روغن است. پمپ روان کاری را نیز میتوان در این نوع بلبرینگ ها مشاهده کرد همانند نوع سیالی. عیب این بلبرینگ ساده چسبندگی سطوح است. همیشه طول عمر این برینگ ها بیشتر از نوع غلتشی نیست و بسته به نوع کاربرد دارد. اصطکاک بیرنگهای ساده بستگی به متریال و ساختمان بیرنگ دارد. PTFE بر حسب فیلرهای اضافه شده به آن میتواند دارای ضریب اصطکاک بین 0.05 تا 0.35 باشد. برای آشنایی با عیب یابی گیربکس صنعتی کلیک کنید.
سختی: کمی لقی در این ها وجود دارد ولی اگر سایش آن کم باشد سختی خوبی دارند.
(میزان تغییر در شکاف زمانی که بار وارده بر بیرینگ تغییر کند راس سختی گویند.)
سرعت: از کم تا بسیار زیاد.
عمر: از کم تا بسیار زیاد که بستگی به کاربرد و روغنکاری آنها دارد.
بیرینگ غلتشی (rolling-element bearing)
بیرینگهای غلتشی دارای غلتکهایی برای جلوگیری یا کاهش اصطکاک هستند. اگر بخواهیم تحمل بار بالاتر و اصطکاک پایین تری داشته باشیم از این بلبرینگ استفاده می شود. ضریب اصطکاک غلتشی فولاد میتواند در حد 0.005 باشد.وجود آببندها، پکینگ گریس، پیش بار و غیر هم ترازی میتواند اصطکاک را تا 0.125 افزایش دهد.
- سختی: خوب، به همراه لقی
- سرعت: کم تا بسیار زیاد
- عمر: متوسط تا زیاد که نیاز به خنککاری دارند.
بیرینگ ساعتی (Jewel bearing)
نحوه چرخش بیرینگ غلتشی به صورت خارج از مرکز است. این مورد بیش تر در کاربردهای با بار کم و دقت بالا استفاده میشود. بیرنگهای ساعتی میتوانند بسیار کوچک باشند.
- اصطکاک: کم
- سختی: کم به دلیل انعطاف
- سرعت: پایین
- عمر: کافی، نیازمند نگهداری
بیرینگ سیال (fluid bearing)
دربیرینگهای سیال که حمل بار به وسیله گاز یا مایع است. در این برینگ ها مایع بین دو وجه فرستاده و به وسیله آببندهای لبه نگه داشته میشود. عوامل مخرب بر این مورد شن، گرد و غبار و یا آلایندههای دیگر است. این بیرینگ ها میتوانند بار های بسیار سنگین را با اصطکاک کم حمل کنند و اگر به صورت پیوسته مورد استفاده قرار گیرند نیاز به تعمیر و نگهداری ندارند.
- اصطکاک: کم؛ اصطکاک آن در سرعت صفر به صفر میرسد.
- سختی: بسیار بالا
- سرعت: بسیار بالا که معمولا به واسطه آببندها در حد چند صد متر بر ثانیه محدود میشود.
- عمر: در برخی کاربردها عمر های طولانیی دارد که میتواند همیشه مورد استفاده قرار گیرد. اما ممکن است در استفاده هایی خاص دچار مشکل در استارت یا استپ دچار فرسایش شوند. اغلب نگهداری ناچیزی دارند.
بیرینگ مغناطیسی (magnetic bearing)
حمل بار در این بیرینگ ها توسط میدان مغناطیسی است. وجههای برینگ مغناطیسی با استفاده از آهن ربا جدا نگه داشته میشوند. بیرینگهای مغناطیسی فعال یا AMB مصرف برق بالایی دارند. بیرینگهای الکترومغناطیسی (electrodynamic bearings) یا EDB به توان خارجی نیاز ندارند.
- اصطکاک: برای شناور بودن نیاز به مصرف برق دارد و در سرعت صفر اصطکاک صفر دارند. جریانهای گردابی اغلب در اثر حرکت به وجود میآیند ولی اگر میدان مغناطیسی نیمه ایستا باشد قابل چشمپوشی هستند.
- سختی: کم
- سرعت: هیچ محدودیتی ندارد
- عمر: نامحدود. بدون نیاز به تعمیر و نگهداری
بیرینگ خمشی (flexure bearing)
در این مورد یک المان خم شونده داریم که فشار را تحمل میکند. ball bearing خمشی طیف جنبش محدودی دارند و دارای حرکت بسیار نرمی هستند.
- اصطکاک: بسیار کم
- سختی: کم
- سرعت: بسیار زیاد
- عمر: بر حسب متریال و میزان کرنش میتواند بسیار زیاد یا کم باشد. معمولا نیاز به تعمیرات ندارد.
تراست بیرینگ Thrust Bearing
یک نوع از این یاتاقان ها تراست بیرینگ ها است. یاتاقان های کف گرد را تراست بیرینگ می گویند که توانایی حمل بار در امتداد محور را دارند. این بیرینگ ها در روی شافت روتور و در هوزینگ بیرینگ نصب شده و موقعیت محوری روتور را تنظیم میکند. آلیاژ استفاده شده در این بیرینگ ها آلیاژ نرمی نام دارد که به آن بابیت هم می گویند. برای از بین بردن سایش و اصطکاک در این برینگ ها از لایه روغن استفاده می شود . تراست ها در مقابل خوردگی مقاوم بوده و همچنین قابلیت ریخته گری خوبی دارند.
اسلو بیرینگ
اسلو برینگ ها برای انعطاف پذیری بالا و تحمل فشار بالا کاربرد دارند. اسلو برینگ ها می توانند حجم زیادی از بارهای شعاعی و محوری را تحمل کنند. برای بار های ترکیبی در شعاع مختلف و همچنین حفظ تعادل دستگاه مورد استفاده قرار میگیرند. زمانی که صحبت از انعطاف پذیری باشد، اسلو بیرینگ ها اولین انتخاب مهندسان در صنایع هستند. ویژگی های اسلو برین عبارت است از :
- طراحی خاص سایز و محل قرار گیری حفره های اسلو بیرینگ ها.
- قابلیت ساخت با چرخ دنده خارجی و داخلی.
- در اسلو بیرینگ ها می توان انواع مختلف ساچمه ها را به کار برند.
- طراحی یک ردیفه یا دو ردیفه.
- وجود حفره هایی برای روغن کاری.
حرکات مجاز در بیرینگها
- چرخش محوری
- حرکت خطی
- چرخش کروی
- حرکت لولایی
اصطکاک در بلبرینگ ها
اصطکاک در بلبرینگ را باید مدیریت کرد. هدف از کاهش اصطکاک این است که برینگ زود خراب نشود و گرمای بیش از د هم تولید نکند. با کاهش اصطکاک ما راندمان دستگاه را افزایش می دهیم و در بلند مدت جلوش سایش دستگاه گرفته می شود. برای کاهش آن میتوان از روش های مختلفی استفاده کرد. از جمله استفاده از میان الکترومغناطیسی. یا به وسیله استفاده از آلیاژ خاص در تولید برینگ ، قرار دادن یک سیال بین سطوح و تغییر شکل بیرینگ این عمل انجام می شود.
- در مورد شکل بیرینگ باید گفت از شکل غلتک استفاده میکنند یا در آن ایجاد خمش میکنند
- جنس نیز همانطور که اشاره شد از متریال خاصی مثل پلاستیک میتوان استفاده کرد.
- با استفاده از یک مایع برای کاهش فشار روی قطعات و جلوگیری از تماس بین آن ها میتوان استفاده کرد.
- میدان الکترومغناطیسی هم باعث می شود که اجزا با استفاده از این نیرو از یکدیگر جدا باشند و اصطکاک بین آن ها ایجاد نشود.
بارهای ورودی
بار ورودی روی بیرینگ میتوان بر اساس اندازه بیرینگ و جهتی که به بیرینگ وارد می شود متفاوت باشد. این بار ها بیشتر شعاعی یا خمشی عمود بر محور اصلی است.
سرعت بیرینگها
سرعت در بیرینگ ها بر اساس نوع بلبرینگ متفاوت است. معمولا سرعت به صورت بیشینه سرعت نسبی سطوح و اغلب به صورت فوت بر ثانیه یا متر بر ثانیه مشخص میشود. معمولا بلبرینگ های چرخشی عملکرد خود را به صورت حاصلضرب DN بیان میکنند که در آن D قطر متوسط برینگ (اغلب به میلی متر) و N سرعت چرخش به صورت دور در دقیقه است.
معمولا همپوشانی قابل توجهی بر روی محدوده سرعت انواع بلبرینگ ها وجود دارد. بلبرینگ های ساده به طور معمول با سرعتهای پایینتر کار میکنند و در میان آنها رولبیرینگها سریعتر هستند؛ پس از آنها بیرینگهای سیال و در نهایت بلبرینگ های مغناطیسی هستند که تنها توسط نیروی جانب مرکز که بر مقاومت مواد غلبه میکند محدود میشوند.
دسته بندی کلی بیرینگ ها
بلبرینگ ها به دو دسته تقسیم میشوند:
- بیرینگ ها با تماس فیزیکی
- بلبرینگ ها بدون تماس فیزیکی
بیرینگ با تماس فیزیکی
تماس بین شفت و رینگ های بلبرینگ به صورت فیزیکی است. به جهت اینکه تماس بین شفت و بلبرینگ به صورت فیزیک است، بیرینگ نیاز به روان کننده (گریس کاری، روغن کاری) خواهد داشت.
بلبرینگ بدون تماس فیزیکی
بیرینگ بدون تماس فیزیکی با ایجاد میدان مغناطیسی، تماس بین شفت و بیرینگ را از بین میبرند. و دیگر نیازی به روانکار نیست.
تعمیر و نگهداری و روانکاری بیرینگها
تعمیر و نگهداری در بیرینگ ها متفاوت است. برخی را باید زود به زود به دادشان رسید اما برخی را در بازه زمانی دراز مدت. برینگ های سیال و مغناطیسی و برخی از بیرینگ های غلتشی از آن دسته هستند که زیاد نیاز به تعمیر و نگهداری ندارند. به این نوع غلتشی ها آب بندی شده برای دراز مدت می گوند. نوع آب بندی به شیوه ای است که باعث می شود گردد و خاک داخل نشود و گریس در داخل با دوام بماند. اما نکته ای که هست این است که از این بیرینگ ها نمیتوان در همه موارد استفاده کرد و باید گاهی از برینگ بدون آب بند استفاده کرد.بیرینگ های بدون آب بند را باید به صورت مکرر گریس کاری کرد. در گذشته بیرینگ های آب بندی نشده رواج بیشتری داشت و همانطور که ماشین نیاز به تعویض روغن داشت باید شاسی های آن هم گریس کاری میشد. ماشینآلات صنعتی امروزی معمولا دارای سیستمهای روغنکاری هستند که در آن یک پمپ مرکزی وظیفه شارژ دورهای روغن یا گریس را از یک مخزن و از طریق خطوط روغن به نقاط مختلف روغنکاری در سطوح بلبرینگ ماشین، ژورنالهای بیرینگ ، بلوکهای بالشتکی و غیره بر عهده دارد. برای مطالعه در مورد گیربکس خورشیدی و اطلاع از قیمت گیربکس خورشیدی اصفهان به صفحه آن رجوع کنید.
کنترل این روغن کاری توسط کامپیوتر و plc یا به صورت توابع دستی صورت میگیرد. در ماشینآلات غیر اتوماتیک استفاده میشوند یک پمپ دستی وجود دارد و باید دستگاه را روزی یک بار یا هفتهای یک بار پمپ کرد به این سیستم های دستی تک ضرب می گویند زیرا با یک دسته ساده کل دستگاه روغن کاری می شود و سیستم اتوماتیک پیچیده ای ندارد. بسیاری از بیرینگهای موجود در عملیات سنگین صنعتی نیاز به روغنکاری و تمیزکاری دورهای و تنظیم گاه به گاه، همانند تنظیم پیش بار دارند، تا اثرات سایش را به حداقل برسانند. اگر بیرینگ تمیز نگه داشته و به خوبی روغنکاری شود، عمر آن بسیار بهتر میشود. با این حال در بسیاری از کاربردها نگهداری مناسب دشوار است. به عنوان مثال برینگ نوار نقاله سنگ شکن به طور پیوسته در معرض ذرات ساینده سخت قرار میگیرند.
مزایای روانکاری با گریس
- جلوی خوردگی را میگیرد
- عدم روغن ریزی و راندمان خوب
- نگهداری ساده از نظر روانکاری و اطمینان به روانکاری
- آرایش ساده تر نوع کاسه نمد در گیربکس
معایب روانکاری با گریس
- در دماهای بسیار پایین و بسیار بالا کارایی ندارد.
- در فشار های بسیار سنگین مناسب نیست.
خواص گریس
- لزجی و ویسکوزیته مناسب
- غلظت مناسب
- توان تحمل دمای بالا
- مقاوم در برابر خوردگی
- خاصیت سیالیت مناسب
- خاصیت سازگاری خوب
مزایای روانکاری با روغن در مقایسه با گریس
- در سرعت و دمای بالا روغن حرارت را بهتر انتقال میدهد.
- نفوذ روغن در ساچمه های بلبرینگ در سرعت های پایین و در زیر بارهای سنگین نسب به گریس.
- نیاز به نگهداری کمتر از بلبرینگ نسبت به گریس.
- افزایش مدت زمان تعویض.
- تعویض روغن بسیار ساده تر است.
انواع روش های روغن کاری بلبرینگ
حمام روغن
برای سرعت های خطی تا زیر 15 متر بر ثانیه استفاده می شود. باید بخشی از بلبرینگ در داخل روغن قرار گیرد. . در صورت استفاده از سیستم پاششی روغنکاری، طراحی بدنه پوسته باید به گونه ای باشد که با ایجاد راهگاه ها و سوراخ هایی پشت بلبرینگ ها روانکاری شود و روغن مازاد از سوراخ تخلیه به راحتی خارج گردد. بدین ترتیب گردش سیرکوله روغن و انتقال حرارت تامین می گردد.
گردش روغن اجباری
این روش می باید موارد زیر را تامین نماید:
- در گیربکس های عمود نصب، بلبرینگ های بالا توسط لوله روانکاری می گردد. در روش کارتلی نیازمند استفاده همزمان از گریس کاری می باشد.
- حجم روغن زیادتری بکار می رود.
- روغن همواره تمیز خواهد ماند زیرا از فیلترها جهت حذف رسوبات و آلودگی استفاده می گردد.
- عمر بلبرینگ افزایش می یابد.
- حداقل قطر سوراخ های نازل پاشش 5 میلیمتر است تا گرفته نشود. جهت جریان خروج روغن در جهت دوران چرخ دنده ها باید باشد.
- در بلبرینگ های سرعت بالا باید جهت دوران چرخ دنده ها به گونه ای باشد که باعث طرد کردن روغن نگردد زیرا طلاتم روغن در آن ها زیاد است. برای همین روی پوسته گیربکس و بر روی رینگ خارجی بلبرینگ ها سوراخ هایی برای تسهیل کار ایجاد می شود.
جت روغن
اگر گیربکس سرعت بسیار بالایی داشته باشد از روش جت روغن استفاده می شود. در این روش روغن از داخل سوراخ های رینگ خارجی به طرف قفسه و ساچمه ها تزریق می گردد. باید بین رینگ داخلی و قفسه با سرعت بالایی روغن تزریق شود. روغن دفع شده باید بتواند از بین دو بلبرینگ خارج شود بدین ترتیب حرارت بدون تلفات بالا انتقال می یابد. برای آشنایی با قیمت گیربکس خورشیدی اصفهان به صفحه آن رجوع کنید.
انواع روش های پایش وضعیت بلبرینگ ها
- پایش روانکاری
در پایش روانکاری باید کیفیت روغن با آنالیز و نمونه برداری مشخص شود و همچنین از حجم روغن اطمینان حاصل شود. افزایش درصد عناصر موجود در روغن باید مورد تجزیه و تحلیل دقیق قرار گیرد. در سیستم روانکاری FLS لازم است که فشار روغن، سرعت جریان روغن، دمای روغن ورودی و خروجی ، و هشدارها می باید همواره کنترل گردند و به موقع فیلترها تعویض و یا تمیز گردند تا انسدادی رخ ندهد. - پایش بار
برای محاسبه بار وارد شده به بلبرینگ ها باید توان مصرف شده را بدست آورد، اما این توان برای بار وارده بر بلبرینگ مناسب نمی باشد بهترین اطلاعات از اندازه گیری گشتاور و اندازه تنش های وارده بر ریشه چرخ دنده ها حاصل می گردد. توسط گیج تنش سنج میتوان بهترین بار وارد شده را محاسبه کرد که این روش هزینه بالایی دارد و معمولا در طرح های جدید مورد استفاده قرار میگیرد. رها گیربکس به صورت تخصصی تولید و طراحی انواع گیربکس صنعتی را بر اساس نیاز مشتریان انجام میدهد. می توانید با تلفن های مجموعه تماس گرفته و سفارش خود را به ما بسپارید.
- پایش دما
در سرعت های کم بیرینگ ها به راحتی نمی توان از خرابی برینگ در اثر دمای بالا با خبر شد. پس بهترین کار این است که دمای بیرینگ ها را به وسیله روش پایش دما اندازه گیری کرد. این کار به صورت مستقیم با نصب سنسور دما در رینگ خارجی بلبرینگ صورت پذیرد. این کار برای پایش ویسکوزیته روغن بسیار مناسب و قابل اهمیت است.
- پایش سایش
زمانی میتوان جلوی سایش و اصطکاک را به خوبی گرفت که بین ساچمه ها و رینگ های داخلی و خارجی روغن مناسبی وجود داشته باشد. اگر بین ساچمه ها تکه از ذرات فولادی وجود داشته باشد نشانه خرابی بیرینگ در اثر سایش است. در اینجا باید علتت سایش و خورد شدن قطعه مورد بررسی قرار گیرید و با روغن کاری و موارد دیگر جلوی آن گرفته شود.
- پایش ارتعاشات
در شرایط معمولی گیربکس نباید سر و صدای زیادی تولید کند. برای بررسی ارتعاشات میتوان از قدرت شنوایی خود بهره برد و یا به صورت پیشرفته از دستگاه ارتعاش سنج استفاده کرد که فرکانس های پایین را به خوبی دریافت میکند. این روش میتواند جلوی خرابی دستگاه را گرفته و هزینه ها را بسیار کاهش دهد.
دلایل مشکل در کارکرد بلبرینگ ها
- اشتباه جا زدن
- آلودگی
- آب بندی ناکافی در برابر آلودگی و رطوبت
- روانکاری نامناسب
نوع جابه جایی بلبرینگ ها
حرکتهای معمولی که بلبرینگ ها اجازه آن را میدهند تشکیل می شود از:
- چرخش محوری.
- حرکت خطی
- حرکت کروی
- حرکت مفصلی
فرق رولبرینگ و بلبرینگ چیست؟
فرق آن ها در مقاومت آن ها برابر نیروهای وارد شده به دستگاه است. به دو صورت شعاعی (radial) و محوری (thrust) به دستگاه نیرو وارد می گردد. این نیروهای وارد شده بسته به موقعیت و شروطی که بلبرینگ مورد استفاده قرار می گیرد است. میتواند بر رولبرینگ و بلبرینگ هر دو این نیرو ها وارد شود برای فشار شعاعی از رولبرینگ ها استفاده میکنند، زیرا رولبرینگ ها در برابر این نوع بارها بسیار مقاومت دارند .و از بلبرینگ ها زمانی استفاده میکنند که هم بار شعاعی داشته باشیم هم بار محوری.
چگونه بیرینگ باعث کاهش اصطکاک می شود؟
بیرینگ ها میتوانند با ویژگی هایی که در شکل خود دارند اصطکاک را کاهش دهند یا اینکه مواد مصرفی در ساخت آن اصطکاک را کاهش میدهد. ویژگی های دیگری هم مثل سیال و میدان الکترومغناطیسی کمک کننده هستند.
- شکل بلبرینگ
معمولاً مزایایش را با استفاده از غلتکها و یا کرهها و یا با شکل دادن بیرینگ های خمشی حاصل میکند. - با کمک مواد بیرینگ
با بهرهگیری از طبیعت موادی که بلبرینگ ها را تشکیل میدهند. (یک مثال میتواند استفاده از پلاستیک باشد که اصطکاک سطحی کمی دارد.) - به کمک یک سیال بلبرینگ
با بهره بردن از ویسکوزیته کم یک لایه سیال مانند یک روانساز و یا یک واسطه فشرده شده که از برخورد دو سطح جلوگیری کند؛ یا با کاهش نیروی عمودی بین آنها. - به کمک میدانهای الکترومغناطیسی بیرینگ
با استفاده از میدانهای الکترومغناطیسی، مانند میدان مغناطیسی، تا از برخورد سطوح جامد جلوگیری کند. حتی میتوان از ترکیبی از اینها در یک بلبرینگ بهره برد. مثال این قسمت برای زمانی است که یک اتاقک از پلاستیک ساخته شده باشد و بین توپها (غلتکها) که با شکلشان اصطکاک را کم میکنند، فاصله ایجاد کند و تکمیلشان کند.
عمر بلبرینگ چه قدر است؟
عمر بلبرینگ های مغناطیسی و لغزشی میتواند بی نهایت باشد. اما بلبرینگ های غلتشی عمر محدودی دارند که به وسیله دما ، نگهداری و تعمیر ، ارتعاش و روانکاری و سایر موارد تعیین می شود. برای بلبرینگ های ساده بعضی از مواد عمر بیشتری نسبت به بقیه میدهند.