گیربکس مخروطی چیست؟ گیربکس چرخ دنده مخروطی

گیربکس مخروطی

گیربکس مخروطی چیست و چه کاربردهایی در صنعت دارد؟ چرا در اغلب صنایع مادر و بزرگ کشور شاهد استفاده گسترده از جعبه دنده های مخروطی هستیم؟ گیربکس مخروطی چه مزایایی نسبت به دیگر جعبه دنده ها دارد؟ در این مقاله قصد داریم علاوه بر پاسخ دادن به پرسش های بالا، نکات مهمی را در مورد گیربکس مخروطی ارائه کنیم. ضمنا قصد داریم کاربردهای مختلف جعبه دنده های مخروطی را تشریح کنیم.

ویژگی های گیربکس مخروطی چیست؟

یکی از پر تکرار ترین فعالیت ها در حوزه صنعت، انتقال نیروی مکانیکی از یک موتور به دستگاه و بالعکس  است. در کارخانجات  و صنایع گوناگون، لازم است که این انتقال قدرت اتفاق بیفتد. دستگاهی که وظیفه انتقال قدرت را برعهده می‌گیرد، گیربکس یا جعبه دنده نامیده می‌ شود. گیربکس ها از روش شافت برای انتقال نیرو استفاده می کنند.

 گیربکس ها و چرخ دنده ها انواع و اقسام مختلفی دارند. اما یکی از پرکاربردترین آنها، گیربکس مخروطی است. در خیلی از صنایع لازم است که بین دو محور متقاطع، انتقال نیرو انجام شود.  از این رو بهترین گزینه برای این کار، استفاده از جعبه دنده های مخروطی است. جعبه دنده مخروطی (همانطور که از نام آن پیداست)، شباهت زیادی به مخروط دارند.  از ویژگی های ظاهری و ساختاری گیربکس مخروطی این است که محورهای ورودی و خروجی آن زاویه ۹۰ درجه دارند. برای مشاهده قیمت گیربکس خورشیدی بر روی لینک کلیک کیند.

 خود چرخدنده های مخروطی نیز  انواع مختلفی دارند که دو نوع آنها بسیار معروف و کاربردی تر هستند

  • چرخدنده های مخروطی با دندانه های مستقیم
  • چرخدنده های مخروطی با دندانه های مارپیچ
گیربکس مخروطی چیست؟
گیربکس مخروطی چیست؟

 کاربرد گیربکسهای مخروطی مارپیچ

چرخ دنده‌ ها  در گیربکس مخروطی به صورت یکنواخت با همدیگر درگیر می شوند. اینکه باید از کدام نوع چرخ دنده ها در صنعت استفاده کنید، بستگی به کاربرد آن ها دارد. اما به طور کلی می ‌توان گفت، اگر نیاز به انتقال نیرو با سرعت بسیار زیادی  دارید، بهتر است که از چرخ ‌دنده ‌های مارپیچ استفاده کنید. چرخ دنده های مارپیچی علاوه بر سرعت بیشتر، تحمل بار بسیار زیادی نیز دارند. اما معمولاً ساخت آنها زمان بر و  پرهزینه تر از نوع مستقیم است. معمولاً در ماشین های ابزار، از چرخ دنده های مخروطی مارپیچ استفاده می کنند.

جعبه دنده مخروطی چه کاربردهایی در صنعت دارد؟

برای گیربکس مخروطی می ‌توان کاربردهای بسیار زیادی را توصیف کرد. اگر شرایط کار به شکل کارکرد نرم و برای اجرام سبک باشد، می ‌توان از گیربکس های مخروطی در پمپ های سانتریفیوژ، گيربکس بالابر، بطری پرکنی، فن ها، فیلترها، تغذیه‌ کننده مارپیچ برای مواد سبک و … استفاده کرد. اما اگر شرایط کار به شکل متعادل یا یکنواخت یا  توسط اجرامی با وزن متوسط  باشد،  می توان  از جعبه دنده مخروطی در ماشین آلات مختلف،  شیکرها و میکسرها برای مایعات با غلظت متغیر،  همچنین در صنایع غذایی و حوزه کاشی و سرامیک استفاده کرد. اگر قرار باشد که بارهای سنگین (و اجسام سنگین) مورد استفاده قرار بگیرند، باز هم می‌ توان از گیربکس های مخروطی برای ماشین آلات، آسیاب کردن، ماشین های افزار، اره ها، خردکن ها و …. بهره برد.

به جز این موضوعات، عمدتاً زمانی که در صنایع مختلف نیاز به انتقال دور تبدیل پایین داریم، می توانیم از گیربکس های دنده مخروطی استفاده کنیم. برای آگاهی بیشتر درمورد bevel gearbox در گوگل جستجو کنید.

کاربرد گیربکس مخروطی
کاربرد گیربکس مخروطی

مشخصات گیربکس مخروطی ران ran

گیربکس مخروطی  ran  جزو پرکاربردترین جعبه دنده ها محسوب می شود. از آنجایی که این محصول دارای قدرت زیادی است، شاهد استقبال بسیار زیاد صنعتگران از آن  هستیم. همان‌ طور که می ‌دانید در صنعت، از کاهنده های حلزونی استفاده زیادی می شود.  گیربکس ها نسبت به کاهنده های حلزونی، بازده بسیار بیشتری دارند.

در جدول زیر مشخصات فنی گیربکس مخروطی ران قابل مشاهده است.

اطلاعات فنی گیربکس  مخروطی
نسبت کاهنده1 به 3
گشتاور خروجی5 تا  97  N.M
محدوده قدرت موتور0.75   تا  5 کیلو وات
قطر ورودی20
قطر خروجی25

چرخ دنده های گیربکس  مخروطی با دندانه های راست و مستقیم چه کاربردهایی دارند؟

چرخ دنده های گیربکس  مخروطی با دندانه های راست و مستقیم، بر روی یک پروفیل ایجاد  شده اند. گیربکس را صرفا به این دلیل جعبه دنده  مخروطی می نامند، که پروفیل  آن ها، شکل  مخروطی دارد.  به همین دلیل، محورهای دوران در یک صفحه قرار گرفته اند و از این رو انتقال قدرت با سرعت و قدرت بهتری  انجام می ‌شود. اگر چرخ دنده هایی که برای پروفیل ایجاد می ‌شوند، دارای زاویه مورب باشند، آنها را  چرخ دنده های مخروطی مارپیچ می گویند. خصوصیات زیادی می‌توان برای گیربکس های مخروطی  ذکر کرد. اما یکی از اصلی ترین ویژگی های گیربکس های مخروطی مقاومت بالای آن ها است. 

از آنجا که پوسته گیربکس مخروطی از چدن است، مقاومت بسیار بالایی دارد. از طرفی جعبه دنده مخروطی نسبت به دیگر گیربکس ها، صدای کمی در هنگام کار کردن دارد و همین موضوع سبب می ‌شود که در صنایع مختلف از آن استفاده شود. اگر فعالیت  شما باید با سرعت پایین انجام شود، بهتر است که از چرخ دنده های مخروطی با دندانه های مستقیم استفاده کنید.

خرید گیربکس مخروطی

در هنگام خرید گیربکس صنعتی، باید به پارامترها و شاخص های بسیار زیادی توجه کرد. مثلاً توان ورودی و خروجی، گشتاور خروجی، دور ورودی و خروجی، نسبت تبدیل ضریب کار و بازده گیربکس، می توانند شاخص های بسیار خوبی باشند که به ما در هنگام خرید گیربکس کمک می کنند.  معمولاً تغییرات بار و شوک ها در شرایط کاری صنعتی، امری اجتناب ناپذیر است. از این رو هر چه ضریب کار گیربکس مخروطی بیشتر باشد، می     تواند در مقابل این تغییرات بار، مقاومت کند.

خرید گیربکس مخروطی
خرید گیربکس مخروطی

یکی از موضوعات بسیار مهمی که پس از خرید گیربکس باید به آن توجه کنید، محل نصب جعبه دنده مخروطی است. بارها پیش آمده که یک گیربکس، به دلیل اینکه در مکان مناسبی نصب نشده، نتوانسته کارایی مناسبی داشته باشد. برای اینکه تمام نکات لازم در مورد نصب گیربکس را بدانید، باید از کارشناسان این حوزه، مشورت بگیرید.

در هنگام خرید گیربکسهای مخروطی باید به چه نکاتی توجه کرد؟

از دیگر نکات بسیار مهمی که باید در هنگام خرید گیربکس ها در نظر گرفت  این است که گیربکس  انتخابی،  باید با کاربرد مورد نظر کاملاً مطابق باشد. اگر برای کاربرد مورد نظرتان از گیربکس مناسب استفاده نکنید، شاهد این خواهد بود که گیربکس ظرف مدت کوتاهی،  دچار خرابی می شود.  همچنین پارامترهایی مانند  توان موتور یا دور‌های ورودی و خروجی آن، باید  به همان میزانی باشند که نیاز دارید. مثلاً حداکثر دور ورودی برای گیربکس ها، ۱۴۰۰ دور در دقیقه است که توصیه می‌کنیم بیشتر از آن استفاده نشود. همانطور که اشاره شد، نصب گیربکس نیز باید به صورت کاملا دقیق و درست باشد و اتصالات و کوپلینگ های آن باید به خوبی متصل شوند.

گیربکس مخروطی رها گیربکس

رها گیربکس به صورت تخصصی، گیربکس های  مختلف را طراحی می کند. گیربکس خورشیدی، گیربکس هلیکال، انواع موتور  و  الکتروموتور صنعتی  و … نیز،  محصولات رها گیربکس هستند.  از طرفی  مجموعه ما  گیربکس های تولید شده توسط شرکتهای بزرگ مانند  سهند گیربکس،  شهباز گیربکس  و  شاکرین گیربکس  را با قیمت مناسب را به فروش می رساند. علاوه بر اینها مجموعه رها گیربکس به تعمیر گیربکس صنعتی و سرویس دهی انواع گیربکس ها  هم می پردازند. برای دریافت مشاوره رایگان  و خرید و  سفارش  محصولات  صنعتی از جمله جعبه دنده مخروطی  می توانید با پشتیبانی شرکت رها گیربکس تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *