معیار های انتخاب گیربکس صنعتی؟

 

تعیین گشتاور مورد نیاز در شافت خروجی گیربکس صنعتی:بدون تردید همه ی کسانی که به دنبال تامین موتورگیربکس هستند، غرض دارند. تا یک خط فرآوری یا هر وسیله دیگری را به واسطه انتقال نیروی حرکتی، به راه اندازند. بر همین دلیل باید مشتریان در مدت خرید موتورگیربکس صنعتی به دو فاکتور مهم در شافت خروجی دقت کنند؛ سرعت که بر اساس دورو میزان گشتاور در دقیقه شناخته می شود. بنابر این مدتی که در جستجوی خرید یک موتورگیربکس صنعتی برای کاری ویژه هستید، باید روی سرعت و گشتاور در شافت خروجی گیربکس تمرکز کنید.

برای افزایش بهره‌وری، در مورد نوع موتور و راندمان دنده‌ها به دقت فکر کنید:بعضی وقت ها این توانایی وجود دارد. تا با یک جایزگینی دقیق، بازده موتورگیربکس را به میزان معینی افزایش داد. مثلاً با جایگزینی موتور AC خازن اسپلیت دائمی (PSC) با موتور مغناطیس دائم DC (PMDC)، این توانایی فراهم می شود.موتورهای پی‌اس‌سی از کارایی بالاتری برخوردارند اما متاسفانه بازه واقعی آن ها در نقطه بار عملیاتی می تواند بسیار کم باشد. باید حواسمان باشد.که موتورگیربکس های سه فار محرک از تک فازشان بسیار کارآمد تر هستند. و با داشتن طراحی ساده، اطمینان هر کسی را به خود جذب می کنند.

دمای محیط مناسب

  • اگر به دنبال گیربکس صنعتی خاصی برای فضاهای کوچک هستید . به شما گیربکس حلزونی پیشنهاد می شود. که به صورت ۹۰ درجه طراحی شده اند و کارایی تقریبا ۵۰٪ یا کمتر دارند. در مقایسه، گیربکس‌های شافت موازی معمولاً در حدود ۹۸٪ کارآمد هستند.
موتورگیربکس را بر اساس نیاز انتخاب کنید، نه خیلی کوچک و نه خیلی بزرگ:

شایع ترین خطایی که اغلب مشتریان گیربکس صنعتی در انتخاب خود انجام می دهند. انتخاب گیربکسی با اندازه نامناسب هست . برای بهتر فهمیدن این موضوع اجازه دهید .تا مثالی برای شما بزنیم : یک موتور گیربکس فن را در نظر بگیرید که در روز فقط دو ساعت کارکرد دارد. و آن را با گیربکس صنعتی مقایسه کنید. که در یک سنگ بری برای دستگاه سنگ شکن کارکرد دارد. و به صورت ۲۴ ساعته در حال کار است. قطعاً مورد اول فشار پایین تری را تحمل می کند. حتی اگر سرعت و گشتاور مورد احتیاج برای جابجایی بارهای مربوطه شبیه باشد. اما قطعاً اندازه در هرکدام گوناگون خواهد بود.

در هرموقیعتی باید تعادل را حفظ کرد. کوچک بودن. اندازه موتورگیربکس می تواند سبب خرابی زودرس موتور شود. در مقابل بزرگ بودن بیش از اندازه نیز خرابی هایی در کارایی به همراه خواهد داشت. عملکرد نیمی از الکتروموتورهای گیربکس های صنعتی معمولاً در حدود ۸۰ تا ۹۰٪ در بار کامل، امتحان شده است. برخی از مهندسین مشغول در صنعت تولید گیربکس می گویند:که اگر یک موتور ۵ اسب بخاری برای یک کار مناسب باشد، پس قطعاً موتور ۷.۵ اسب بخاری و بعد از آن ۱۰ اسب بخاری، به نوبت کارکرد بهتری خواهند داشت. اما فکر اشتباهی است. چرا که موتور ۱۰ اسب بخار در اصل بدون بار کار می‌کند. و مصرف برق و عدم بارگیری اثرگذارواقع می شود. از موتور ۵ اسب بخاری که به طور مناسب بارگذاری شده است، انتخاب بدتری باشد.

عوامل موثر در انتخاب گیربکس، الکترو گیربکس
عوامل بسیاری در بهره‌وری گیربکس تاثیر گذار هستند:

اگرتوجه داشته باشید. در ا آگهی هایی که هر تولید کننده از گیربکس های خودگفته است .بازده موتور و بازده گیربکس را نیز شامل می‌شود. با این وجود، بهره‌وری موتور به علاوه گیربکس نه قابل فهم است .و مهمتر از همه، به راحتی قابل محاسبه نیست. این موضوع راندمان گیربکس در آگهی ها را غیر قابل اطمینان می کند.

عوامل موثر در انتخاب گیربکس، الکترو گیربکس:

  1. نوع ماشینی که گیربکس برای آن انتخاب شده است.
  2. دمای محیط
  3. شرایط محیط (گرد و خاکی بودن، رطوبتی بودن، یخ زدگی، استوایی و …)
  4. موتور محرک (نوع و مشخصات)
  5. نوع انتقال بین موتور گیربکس (مستقیم، از طریق کوپلینگ کلاچ، واریاتور)
  6. آرایش محور ها

دور ورودی به گیربکس:

دور ورودی یکی ازمهم ترین مشخصات اولیه به سازنده می باشد .تا بتواند علاوه بر محاسبات لازم در خصوص ضریب اطمینان قطعات آمادگی لازم در خصوص انتخاب یاتاقانها، نحوه روغن رسانی، نوع روغن، میزان افزایش دما و غیره را محاسبه نماید.

در اغلب از موارد مشتری دور ورودی به گیربکس را تغییر داده ولی این تغییرات را به سازنده نمی گوید. این مسأله وقتی مهم می شود. که با ثابت نگه داشتن توان، دور ورودی بوسیله تسمه و پولی، زنجیر و چرخ زنجیر و یا هر سیستم دیگری کاهش یابد .و اکثرا فکر می کنند. که کاهش دور آسیبی به گیربکس وارد نمی آورد. در حالیکه با توجه به رابطه با در نظر داشتن توان ثابت وقتی دور کاهش یابد گشتاور افزایش میبابد و باعث میشود ضریب اطمینان کاهش یابد.

دمای محیط مناسب

دمای محیط مناسب:

همه ی گیربکس ها با در نظر گرفتن.راندمان آنها مقداری از توان ورودی را به انرژی گرمایی تبدیل مینمایند. این انرژی گرمایی که در محل درگیری دنده ها و یا محل ساچمه های بلبرینگها تولید میگردد. با استفاده روغن از آن محل انتقال میابند. طراح با توجه به نوع طراحی پوسته نوع سیستم روغنکاری و گرید روغن را انتخاب مینماید. تا دمای گیربکس در حین کار نسبت به دمای محیط بیش از حد مناسب بالاتر نرود. این به علت است .که افزایش دمای گیربکس باعث انبساط قطعات داخلی و پوسته میگردد. واغلب ضریب انبساط پوسته نسبت به دنده ها بالاتر میباشد. و افزایش دمای بیش از حد باعث افزایش فواصل مراکز و در نتیجه لقی بین دنده ها میگردد. اضافه بر اینکه ویسکوزیته روغن نیز در دمای بالا کاهش می یابد.و احتمال دارد. فیلم روغن بخوبی مابین دندانه ها و یا ساچمه های بلبرینگها تشکیل نگردد.

با توجه به اینکه حداکثر دمای محیط به چه اندازه ای باشد. میزان انتقال حرارت مابین پوسته و هوای اطراف تغییر می نماید .و سازنده میتواند با آگاهی به حداکثر دمای محیط در صورت نیاز از سیستمهای خنک کن کمکی مانند فن، کویلهای خنک کن، و سیستم روغنکاری اجباری و مبدل حرارتی استفاده نماید.

گیربکس صنعتی

همچنین حداقل دمای محیط زمانیمهم می شود. که گیربکس صنعتی پایا نبوده و شرایط محیطی آن در برخی ماههای سال در دمای محیط زیر صفر باشد. در این شرایط سازنده با آماده سازی المنتهای حرارتی یا سیستم روغنکاری قبل از روشن کردن. دمای آن را به یک دمای مناسب که معمولا ۲۰ درجه سانتیگراد میباشد میرساند.

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Post comment