محاسبه گشتاور گیربکس صنعتی و نسبت تبدیل گیربکس صنعتی

گشتاور گیربکس صنعتی

محاسبه گشتاور گیربکس صنعتی و نسبت تبدیل گیربکس چیست را برای شما تهیه کرده ایم. گیربکس یا جعبه دنده تجهیزاتی هستند که در کارخانجات زیادی کاربرد دارند. دراصل گیربکس ها انتقال قدرت میدهند .از یک ماشین به ماشین دیگر وحائز اهمیت این است که ما بدانیم که گشتاور مورد نیاز برای دستگاهی که نیاز داریم چقدر است. در این مقاله محاسبات انتخاب موتور و گیربکس را برای شما شرح داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه میتوانید با متخصصین رهاگیربکس تماس حاصل نمایید. دراصل گیربکس ها نیروی مکانیکی را از یک موتور به یک دستگاه و یا بالعکس انتقال میدهند. دراصل در تمام گیربکس ها نیرو از روش شافت انتقال پیدا میکند. خرید گیربکس صنعتی به صفحه آن رجوع کنید. رهاگیربکس ارائه دهنده انواع گیربکس صنعتی در ایران.

مولفه های محاسبه گشتاور گیربکس چیست؟

  • توان ورودی( گشتاور ورودی) گیربکس حلزونی : KW1 ;HP1
  •  توان خروجی (گشتاور خروجی) گیربکس حلزونی : KW2 ;HP2
  •  (rpm)دور ورودی :  n1
  • (rpm)دور خروجی : n2
  •  ضریب کار : S.F
  •  نسبت تبدیل : i
  •  بازده گیربکس : ηd

دور ورود و خروجی

دور ورودی به گیربکس را n1 و دور خروجی را n2 می گویند و برای محاسبه دور خروجی n1 را تقسیم بر نسبت تبدیل گیربکس می کنیم.

ضریب کار

نسبت تبدیل گیربکس چیست؟

به تقسیم تعداد دندانه های خروجی گیربکس بر تعداد دندانه های ورودی گیربکس، تسبت تبدیل گیربکس میگویند. یا به حاصل تقسیم قطر دنده خروجی بر قطر دنده ورودی نیز نسبت تبدیل گیربکس میگویند.

دروضیعتی که سند و کاتالوگی از گیربکس صنعتی موجود باشد. می‌توان از روی آن نسبت تبدیل گیربکس صنعتی را به دست آورد .ولی درصورتی‌ که نسبت تبدیل گیربکس صنعتی واضح نباشد، با یکی از راه های زیر می‌توان نسبت تبدیل گیربکس صنعتی را مشخص نمود:

1 : با حساب کردن تعداد دندانه های چرخ دنده ورودی و خروجی می توان نسبت تبدیل گیربکس را به دست آورد. به این شکل که تعداد دندانه های چرخ دنده ورودی را تقسیم بر تعداد دندانه های گیربکس خروجی می کنیم، عدد به دست آمده نسبت تبدیل گیربکس می باشد.

2 : اگر توانایی شمارش دندانه های گیربکس وجود نداشته باشد، می توانید از طریق اندازه گیری قطر چرخ دنده های ورودی و خروجی نسبت تبدیل گیربکس را به دست آورید. در این روند نسبت تبدیل گیربکس حاصل تقسیم  قطر چرخ دنده خروجی بر قطر چرخ دنده ورودی می باشد. برای آشنایی و دانلود نرم افزار محاسبه گیربکس به صفحه آن مراجعه کنید.

محاسبه گشتاور خروجی تصحیح شده

پس از مشخص شدن نسبت تبدیل گیربکس صنعتی برای محاسبه گشتاور لازم است .تا گشتاور الکتروموتور و یا منبع توان متصل را متناسب با نسبت تبدیل گیربکس ازیاد کرد.به‌ عنوان‌ مثال درصورتیکه گشتاور ورودی موتور 10 پوند بر فوت باشد. و نسبت تبدیل گیربکس 1 به 10 باشد، گشتاور خروجی 100 پوند بر فوت خواهد بود

Required Output Torque  * F1 * F2 * F3

در زمانیکه بیش از 2 شافت خروجی وجود دارد گشتاور خروجی مورداحتیاج برای گیربگس، مجموع تک تک گشتارهای خروجی شافت های خروجی می باشد.

187.5 = 1.00 *1.00 * 1.25 * 150

ضریب کار S.F چیست؟

ضریب کار  برای در نظر گرفتن اثر شوک ها و تغییراتی می باشد. که در شرایط متغیر کاری بر گیربکس اثر می گذارند. برای به دست آوردن مقدار تقریبی ضریب کار باید تغییرات بار، شرایط کاری روزانه و گران بار (overload) های مربوط به عملکرد گیربکس را در نظر بگیرید. اگر اطلاعات لازم را در اختیار داشته باشیم و S.F.=1 باشد، با مشاهده مشخصات درج شده در جدول کاتالوگ گیربکس میتوان گیربکس مناسب را بر اساس فرمول های زیر انتخاب نمود .

فرمول گشتاور
ضریب کار S.F.:

یک پاسخ

  1. سلام
    برای طراحی دستگاهی با مشخصات زیر نیاز به گیربکس و الکتروموتور دارم لطفا برای انتخواب راهنمایی نمایید
    مجموعه ای را با ابعاد 2.5x1x1 متر با وزنی حدود 2 تن را در نظر بگیرید
    این مجموعه در ارتفاع 1 متر از سطح زمبن حول یک محور از طرفین باید با دور خیلی کم بچرخد
    برای این کار من یاتاقان 60 و گیربکس حلزونی VF 185 را درنظر گرفتم
    آیا برای این کار مناسب هست
    در غیر اینصورت پیشنهاد شما چیست
    سپاسگزارم
    کاظمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *